Knappe koppen,
Een kennis van me heeft een tijdje geleden de Alpe d'Huez met succes beklommen en wil nu berekenen wat zijn (gemiddelde) geleverde vermogen moet zijn geweest (over de gehele beklimming) om boven te komen.
Het trapvermogen (van een wielrenner) wordt geloof ik uitgedrukt in watt. Ik geloof dat hiervoor een formule moet zijn om dit gemiddelde geleverde vermogen te berekenen?? Indie dit niet het geval is zou men hier bereid zijn om mij op weg te helpen? Ik ben alleen totaal niet thuis in de natuurkundige en kon niks met google vinden.
Mijn vraag is dus wat de formule is om te berekenen wat het gemiddelde vermogen (watt) moet zijn (geweest) om de Alpe D'huez te (hebben) beklimmen (beklommen). Indien hiervoor geen formule is hoe kan het het aantal watt dan berekenen?
Bij het berekenen van het vermogen moeten een aantal aannames worden gedaan. De volgende maken daarvan deel uit:
- Hij neemt daarbij iig het gemiddelde van alle stijgingsvlakken (hellingen) van Alpe D'huez. Anders lijkt het me vrij omslachtig om het geheel te berekenen.
- Het aantal kilo's (wat boven moet komen) bestaat uit renner + fiets.
Wellicht dat er nog meer aannames moeten worden gedaan. Maar dat terzijnder tijd.
Vele malen dank alvast.
Ratel