thermo1945
Artikelen: 0

Spectrum van vrije radicalen

Door spectra van ruimte-objecten te vergelijken met spectra op aarde opgenomen, kan worden bepaald welke stoffen 'daar' aanwezig zijn.

Maar hoe kunnen nu spectra worden geïdentificeerd van stoffen die op aarde nauwelijks of niet voorkomen? Ik denk met name aan extreem reactieve stoffen, vrije radicalen die op aarde maar extreem kort kunnen bestaan?

Zo las ik b.v. op www.astronieuws.nl van 23 juni over octatetraynyl. Deze sterk meervoudig onverzadigde koolwaterstof bestaat uit acht koolstofatomen en één waterstofatoom en lijkt 'hier' geen 'leven' te hebben.
thermo1945

Re: Spectrum van vrije radicalen

hoe kunnen nu spectra worden geïdentificeerd van stoffen die op aarde nauwelijks of niet voorkomen? Ik denk met name aan extreem reactieve stoffen, vrije radicalen die op aarde maar extreem kort kunnen bestaan?
De spectroscopische ontdekking van (ortho- en para-)helium op de zon is me bekend.
Hallo1979

De spectroscopische ontdekking van (ortho- en para-)helium op de zon is me bekend.

als je aan de stof een golflengte kan koppelen. Dus of bij het verval je fotonen ziet met bepaalde golflengte of tijdens het bestaan van de stof, dat het in een bepaalde golflengte licht uitzend. Dan zie je het in een spectrum als emissielijn of absorbtielijn.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Marko

Dat was de vraag volgens mij niet. Als ik het goed begrijp wil thermo weten hoe je een stof kunt identificeren als hij op aarde niet kan bestaan, en je dus ook niet op voorhand een spectrum kunt meten.

Nu weet ik niet wat voor spectrum men bestudeerd heeft, maar stoffen identificeren kan op 2 manieren:

1. Door te vergelijken met de spectra van reeds bekende stoffen. Afhankelijk van de techniek kun je verschillende atomen of atoomgroepen identificeren. Die hebben absorpties of emissies bij karakteristieke golflengtes, en aan de hand daarvan kun je terugredeneren.

2. Door met behulp van de computer het spectrum van een bepaalde (theoretische) stof te simuleren. Dat kan niet voor elke techniek even goed, maar de ontwikkelingen zijn al behoorlijk ver. Op die manier kun je dus het gesimuleerde spectrum vergelijken met wat je meet, en aan de hand daarvan beslissen of het die stof kan zijn.

Tenslotte zijn sommige spectroscopie-technieken behoorlijk "snel". Het is mogelijk om aan moleculen te meten die maar zeer kort bestaan. Het zou dus kunnen zijn dat het spectrum van het octateraynyl-radicaal ook op aarde gemeten kan worden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Hallo1979

aha, nou je kan als het molecuul niet te ingewikkeld is de energieniveaus berekenen met de quantummechanica, daaruit kun je in principe de energieen die vrij komen bepalen en dus de golflengtes. maar dat is erug moeilijk zeg maar. komt veel bij kijken
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
thermo1945

Dat was de vraag volgens mij niet. Als ik het goed begrijp wil thermo weten hoe je een stof kunt identificeren als hij op aarde niet kan bestaan, en je dus ook niet op voorhand een spectrum kunt meten.
Juist ja, mooi geformuleerd.

Terug naar “Ruimtefysica”