Rien_nl schreef:In ons bedrijf hebben we een watertank op vijf meter hoogte
gerekenend vanaf de grond. In deze tank zit het water 1 meter hoog.
Nu wil ik dat water in dezelfde tank terugpompen in een aansluiting die op tien meter hoogte zit, gerkend vanaf de grond weer.
Wat zal de meter in de opgaande leding aangeven
0,5 bar immers de pomp hoeft het maar vijf meter omhoog te brengen
het verschil tussen onderkant tank en bovenkant
of 1 bar de pomp moet het tien meter omhoog brengen
mvg rien
Misschien interpreteer ik het verkeerd maar er staat 1 meter water in een tank waarvan de onderzijde licht 5 meter boven de grond bevindt. Dan zou ik zeggen dat de opvoerhoogte in ieder geval 5+1=6 meter is.
Of je 0,6 bar nodig hebt of 1,0 bar (aansluiting op 10 meter) hangt af van de wijze waarop het water vanaf de hoogte van 10 meter terugstroomt in de tank. Is dat via een pijp die vol staat met water dan is het antwoord 0,6 bar maar als het water vrij terugstroomt (niet gevulde leiding) dan heb je 1,0 bar nodig.
Uit je vraag is mij niet duidelijk waar het water dat je verpompt vandaan komt maar dat maakt niet uit voor de druk in de persleiding. Het maakt echter wel uit voor het vermogen dat je nodig hebt. Als het verpompte water uit de tank komt dan heb je op de zuigaansluiting 0,6 bar staan en heb je dus minder vermogen nodig dan wanneer het water uit bijvoorbeeld een put komt.