Het hitteschild van de spaceshuttle Endeavour lijkt te zijn beschadigd door een stuk ijs, na de lancering eerder deze week.
Lees meer ... HLN
Ja dat van die leidingen was misschien verkeerd geformuleerd, ik bedoelde dus dat het kwam door de waterstof en zuurstof te koelen en zo door de trillingen tijdens de lancering tegen de romp botste.Of het van een leiding valt weet ik niet, maar ik geloof wel dat die stukken ijs inderdaad aanvriezen op de cryogeen opgeslagen waterstof en zuurstof... wellicht als gevolg van een imperfectie in de isolatie daarvan?
Is er iemand die zich aansluit bij de theorie van Cycloon en deze dan ook verder kan opbouwen.Volgens mij komt het ijs gewoon van gecondenseerde waterdamp op de romp. Dit ontstaat ook bij vliegtuigen (vorig jaar ofzo viel een immense blok ijs ergens op een amerikaanse school).
IJsafzetting is een zeer belangrijk fenomeen in de luchtvaart. Gedurende bepaalde vluchtfasen, voornamelijk het stijgen en het dalen, kan er ijs afgezet worden op een vliegtuig. Dit verschijnsel heeft een belangrijke negatieve invloed op de snelheid en de aërodynamische karakteristieken van een vliegtuig. De vorming van ijs kan zo leiden tot ernstige incidenten en accidenten. In de loop der jaren zijn er verschillende beschermingssystemen (de- en anti-icing systemen ) ontwikkeld om een vliegtuig in alle mogelijke vluchtfasen en weersomstandigheden te beschermen.
Bron: http://salamanca.khbo.be:8080/doks/do/reco...10ecce0e8dc032e
maar de Space Shuttle kan je niet direct vergelijken met een standaard vliegtuig
Inderdaad, bij de Columbia was een stuk isolatiemateriaal fataal tijdens de lancering. Tijdens elke lancering valt dat van die tank maar bij de Columbia zorgde het voor het eerst voor grote problemen.Ik herinner me van de Columbia-ramp dat, zoals ruben zegt, het actieve koelen voor een te grote hoeveelheid ijs zorgt. Om deze reden zit die oranje, isolerende, schuimlaag op de grote extrene brandstoftank die je in het midden van het geheel ziet tussen de small rocket boosters (de space shuttle zelf zit vast op de brandstoftank). Deze schuimlaag laat echter veel te gemakkelijk los bij deze grote krachten en brak tijdens de columbia af (een stukje van die laag) waardoor de hittetegels te veel beschadigd zouden zijn geraakt.
Volgens een andere bron zou hij landen op het Jhonson Space Center in Houston.Dean
Orkaan Dean heeft inmiddels categorie vier bereikt en raast nu over het Caribisch gebied. Dit is de op een na hoogste klasse op de vijf niveaus tellende orkaanschaal.
Het is nog onduidelijk of de orkaan richting de Golf van Mexico gaat of de Texaanse kust aandoet. Endeavour zou oorspronkelijk op maandag vertrekken en woensdag landen op Cape Canaveral in Florida.
Wie is er juist of fout ?Orkaan
Omdat de orkaan Dean het Johnson Space Center in Houston (Texas) kan bedreigen en het vluchtleidingscentrum dan zou dienen overgebracht naar het Kennedy Space Center in Florida, is geopperd morgen om 13.57 uur Belgische tijd in plaats van maandag afscheid te nemen van het ISS en om dinsdag om 20.29 uur Belgische tijd in plaats van woensdag te landen. Een verhuis van de vluchtleiding is dan niet nodig.
Volledig artikel ... HLN