WalterB
Artikelen: 0

Verbod op bepaalde wapens

Wat ik dus niet begrijp, een knuppel met een polsriempje is verboden, maar eentje zonder polsriempje is toegestaan. Net zoals; een zapper (zo'n shock ding) is toegestaan, maar een vuurwapen niet.

Ik begrijp niet wat het verschil maakt, in feite is alles een wapen, zelfs met een papiertje kan je iemand de keel door snijden. En in een vissengraat kan iemand al stikken en dan de dood vinden. Ik vind het recht echt krom hier in Nederland kan iemand me daar wat meer over vertellen?
Klintersaas
Social:

Re: Verbod op bepaalde wapens

Voor België: http://www.brugouverneur.irisnet.be/NL/armes.htm

Voor Nederland: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessione.../javascript=yes (artikel 2)

Ik vind dat de definitie van verboden wapens met name in de Belgische link duidelijk is.

PS: Je titel is niet echt duidelijk. In het vervolg kan je beter een relevantere titel kiezen.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
WalterB

Bedankt voor het aanpassen van de titel, ik had wat neer gezet maar toen ik al op "plaats bericht" klikte had ik de titel nog niet veranderd :D

Nog een vraag: Als een agent van zijn werk terugkeerd en naar huis gaat, moet ie zijn wapen dan op het bureau afgeven? Hoe zit het dan met de knuppel? Want daar zit ook een polskoordje om heen.
ypsilon

Ik begrijp niet wat het verschil maakt, in feite is alles een wapen, zelfs met een papiertje kan je iemand de keel door snijden. En in een vissengraat kan iemand al stikken en dan de dood vinden. Ik vind het recht echt krom hier in Nederland kan iemand me daar wat meer over vertellen?
Een wapen heeft geen ander nut dan aanval of verdediging, andere zaken zijn gemaakt voor een ander doel (zie ook
Voor België:
Nog een vraag: Als een agent van zijn werk terugkeerd en naar huis gaat, moet ie zijn wapen dan op het bureau afgeven? Hoe zit het dan met de knuppel? Want daar zit ook een polskoordje om heen.
Normaal gezien wel. De wapendracht van de politie is natuurlijk anders geregeld dan die voor de burger.
Klintersaas
Social:

Je tweede link werkt niet bij mij :D
Typ in het URL-venster: http://wetten.overheid.nl/

Vervolgens typ je in het venster 'zoek een woord of zinsdeel in de titel' 'wapens en munitie'. Klik vervolgens op 'Vind' en ga naar de tweede wet in het lijstje 'Wetten'.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Tom.

ypsilon schreef:Een wapen heeft geen ander nut dan aanval of verdediging, andere zaken zijn gemaakt voor een ander doel (zie ook Typ in het URL-venster: http://wetten.overheid.nl/

Vervolgens typ je in het venster 'zoek een woord of zinsdeel in de titel' 'wapens en munitie'. Klik vervolgens op 'Vind' en ga naar de tweede wet in het lijstje 'Wetten'.
Ja, daar heb ik best vaak rondgekeken... Ook meerdere malen tijdens de discussie waar ypsilon al naar verwees.

Door die discussie ben ik wel een stuk wijzer geworden. Ik begreep op een gegeven moment dat er onder andere onderscheid wordt gemaakt in hoe goed het wapen in kwestie te verbergen is en de tijd waarin het wapen gevechtsklaar te maken is. Waarom ze naar het eerste punt krijgen spreekt natuurlijk voor zich. Het 2e punt vereist misschien wat uitleg. De tijd waarin een wapen gevechtklaar kan worden gemaakt, is ook de tijd waarbinnen de bezinning plaats moet vinden. Hoe korter die tijd is, hoe minder kans op bezinning.

Ik denk dat een knuppel met een polsriempje wel sneller gevechtsklaar kan zijn. Daarom minder kans op bezinning van de persoon die hem heeft. Dat maakt het wapen gevaarlijker. Een vlindermesje heb je ook sneller 'klaargemaakt' dan een Zwitsers zakmesje.
Ger

Voor het gemak: de deeplink naar de Nederlandse Wet Wapens en munitie: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink...%20en%20munitie
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
albert davinci

Vraagje over de Belgische praktijk. Bij de wapens die in België verboden zijn staat oa:
nunchaku’s (in tegenstelling tot wat velen denken, bestaat hierop geen uitzondering voor Oosterse gevechtssporten!);
Hoe kunnen deze mensen dan deze sport beoefenen? Of kan deze sport in België niet op legale wijze beoefent worden wat ik erg spijtig zou vinden. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Raspoetin

Er heeft laatst een artikel in de KIJK gestaan en daarin werd vermeld dat het gebruik van traangas tijdens oorlogen is verboden (chemisch wapen). Tegelijkertijd wordt het wel ingezet tegen relschoppers :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Traangas

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Chemisch_wapen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Organisatie_v...hemische_Wapens
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Ger

Bekend verhaal. In grote lijnen komt het neer op het betere "regelneuken". Traangas is geen heel bedreigend wapen; het verzorgt alleen wat irritaties aan de luchtwegen. Korte tijd later heb je nergens meer last van.

Echter is internationaal gezien een verbod afgesproken op chemische oorlogvoering. Deze term bestaat uit 2 delen: een stukje dat iets zegt over het type wapen (chemisch) en een stukje dat iets zegt over het gebruik (bij oorlogshandelingen). De combinatie van die twee is niet toegestaan. Oorlogvoeren an sich is toegestaan (don't get me started). Chemische wapens gebruiken an sich is ook toegestaan. Dus mag je het wel inzetten bij nationale zaken, zoals rellen. Echter is dat in Nederland in elk geval wel weer aan regels verbonden. Alleen een speciale eenheid binnen de mobiele eenheid (de zogenaamde Brand- en traangaseenheid) mag gebruik maken van traangas.
- Jimi Hendrix -
albert davinci

Kan iemand nog vertellen ofdat het in België mogelijk is om nunchuku's te beoefenen? Dat lijkt me best wel een plezante sport.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Ger

Tsja, Belgisch recht is niet echt mijn ding helaas. :D

Ik weet wel dat een Belg op mijn forum zegt dat er niet heel veel duidelijke regels zijn in de Belgische wetgeving m.b.t. wapens. Ze maken wel onderscheid tussen bijvoorbeeld slag- en steekwapens, maar zwaarden zijn ze dan weer vergeten te vermelden. :D

Enniewee: het lijkt me dat nunchaku's onder slagwapens vallen. Wat ik van hem begreep is dat slagwapens die als slagwapens bedoeld zijn in principe niet zijn toegestaan.

Als ik echter even wat google stuit ik op] dit staatblad. Zoek 2x op de term wapens en je ziet een interessante passage op pagina 11 en verder. Zoals ik het begrijp is het dus toegestaan om wapens te gebruiken in sportverband, mits die wapens op de locatie van de sportvereniging worden opgeslagen.

Kanttekening: ze hebben het daar over "schietwapens". Nunchaku's vallen daar natuurlijk niet onder. De site van de Belgische wetgever snap ik alleen niet zo goed, dus de originele wet m.b.t. wapens kan ik niet vinden. :D

Misschien heb jij meer succes?
- Jimi Hendrix -
albert davinci

Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Nunchaku#Care:
Possession of nunchaku is illegal in a number of countries including Belgium, Germany, Norway and Spain.

Spijtig en onbegrijpelijk. :D

Alsof dat iemand ooit een bankoverval zou gaan plegen met nunchakus. :D

Dan zal je in België zeker, voorlasnog, geen lessen hierin kunnen volgen?

Ger

Hmm... als ik het zo zie is die pas 1x gewijzigd sinds dat het staatsblad waar ik naar refereer is uitgekomen (vorige maand). Als er niet toevallig een Belg met rechtenkennis of fanatiek voorvechter van martial arts gedacht heeft aan Wikipedia kun je je afvragen of die informatie daar nog up to date is.
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Rechtswetenschappen”