jhnbk schreef:voorlopig geen c++, maar python.
maar vroeger werkte ik altijd met dev-cpp, maar gui design is mij nooit gelukt, vandaar mijn vraag.
Ik kan hier niet precies op antwoorden maar om te beginnen heb je een prog nodig welke voorziet in een IDE. (Interface Development Environment). Wanneer je dat hebt is het de truc om het sjabloon te zoeken dat, bijvoorbeeld, voor een win32 applicatie zorgt. Wanneer je dan je project een naam geeft en op ok klikt, wordt standaard code gegenereerd en begin je in de grafische editor met een leeg venster. (leeg venster = getekend venster waar niets op staat) Vervolgens kan je besturingselementen naar dat lege venster slepen waarna je de eigenschappen van de besturingselementen kunt manipuleren. Stel nu dat je bijvoorbeeld een grafisch hallo wereld programma wil.
Algemeen te realiseren (abstract):
Zorgen dat het project voor een grafisch programma wordt aangemaakt (sjabloon keuze)
Een tekstvak naar het venster slepen
Een knop naar het venster slepen
Een klik gebeurtenis voor een knop laten genereren
In de gegenereerde code van de klik gebeurtenis de tekst eigenschap van het tekstvak manipuleren
Hoe een bepaalde implementatie van bovenstaante stappen er feitelijk "uitzien" is taal/programma afhankelijk.