Andreetje
Artikelen: 0

Verf heterogeen?

Hoi,

voor een project op school moet ik onderzoeken hoe de verfmarkt er uit ziet..

Dus wat voor soort product is verf?? heterogeen of homogeen, en wat de toetredingsmogelijkheden zijn tot deze markt??

misschien weet een van jullie iets meer..

BVD pi.gif
Adpruys

Re: Verf heterogeen?

heterogeen

voor de tweede vraag moet je kijken hoe veel producenten er zijn en een onderscheid maken tussen productie en het op de markt brengen. het kunnen twee verschillende markten zijn met verschillende drempels voor toetreding. Ik neig naar oligopolie
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Ger

Ten behoeve van de educationele waarde zou het denk ik handig zijn als je uitlegd waarom verf een heterogeen product is. Dus iets over de perceptie van de consument over verfproducten. Het zou ook helpen om mij te overtuigen, want ik twijfel nog over homogeen of heterogeen.

Oligopolie ben ik wel met je eens overigens.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Adpruys

Ja, ik dacht het voor huiswerk niet helemaal uit te spellen. Homogene producten zijn er weinig. deze zijn geheel uitwisselbaar. Er bestaan geen verschillen in kwaliteit voor wat betreft het bevredigen van de behoefte van de consument. Bij verf heb je allerlei merken en veel prijsverschillen. Sikkens verf zal anders gezien worden dan huismerk kwantum.

Of de markt een oligopoly (o.a. hoge instapkosten en weinig aanbieders) is of monopolistische concurrentie (veel aanbieders, lage instap) is de vraag. Als je een winkelketen bezit is het denk ik geen hoge instap om een eigen merk te introduceren. Voor anderen wel. Ook is me niet bekend of veel merken niet van dezelfde producent komen. ik vermoed namelijk van wel maar kan me vergissen

Andreetje

jah er zijn wel een aantal bedrijven die de verf onder verschillende namen op de markt brengen, onder andere Akzo Nobel..

Ik verwacht ook dat de opstapkosten vrij hoog zijn, omdat verf nou best wel een hoogwaardig product is...

Ik weet wel genoeg mensen :D

Hartelijk dank
Andreetje

Je spreekt trouwens van een oligopolie wanneer de 4 grootste bedrijven een gezamelijk marktaandeel hebben van meer dan 60 procent.

Dus ik denk zelf dan niet dat het een oligopolie is, aangezien Akzo Nobel slechts een marktaandeel van 6% heeft.
Adpruys

Kan goed zijn, al is dat percentage van 60% marktaandeel van 4 marktpartijen maar een indicatie. Van belang is hoe de grote spelers moeten handelen. In een oligopolie letten de concurrenten goed op elkaar. Bij een prijsverandering van één zal de rest snel reageren of een sterke verandering van het marktaandeel zien gebeuren. Bij monopolistische concurrentie zal een prijsverlaging van een speler niet direct tot grote gevolgen leiden.

Terug naar “Rechtswetenschappen”