Google is backing private attempts to put a rover on the Moon with a $30m prize pot.
Lees het volledige artikel...
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Het is inderdaad heel wat. Ik denk wel niet dat het moet 'lopen'. Rijden zal wel al genoeg zijn. Ik stel me iets voor als de Mars Rover.DePurpereWolf schreef:De kosten om mee te doen zijn al 10 000 dollar. Het is een goed initiatief, maar met een einddatum van 2016 en hoge eisen aan wat er allemaal moet gebeuren denk ik dat 30 miljoen een beetje weinig is.
Denk maar eens aan de obstakels:
Je moet iets uit de dampkring schieten (denk aan hitte).
Je moet er ook voor zorgen dat het dan naar de maan vliegt.
Het moet op de maan landen, dus 'stevig' zijn.
Het moet op de maan rond kunnen lopen, wel 400 meter.
Het moet foto en video beelden maken,
het moet deze terug naar de aarde zenden.
Dat is dus nogal.
Bij het 'uitschieten' van de dampkring is warmtevorming door luchtwrijving geen probleem.DePurpereWolf schreef:De kosten om mee te doen zijn al 10 000 dollar. Het is een goed initiatief, maar met een einddatum van 2016 en hoge eisen aan wat er allemaal moet gebeuren denk ik dat 30 miljoen een beetje weinig is.
Denk maar eens aan de obstakels:
Je moet iets uit de dampkring schieten (denk aan hitte).
Je moet er ook voor zorgen dat het dan naar de maan vliegt.
Het moet op de maan landen, dus 'stevig' zijn.
Het moet op de maan rond kunnen lopen, wel 400 meter.
Het moet foto en video beelden maken,
het moet deze terug naar de aarde zenden.
Dat is dus nogal.
Landen op de maan zou mogelijk moeten zijn met dezelfde techniek als men gebruikte bij de marslanding: Airbags! Dat is veel minder ingewikkeld dan een active landing.
Je bedoelt Scaled Composites neem ik aan? Goed, ze hebben een ruimtevaartuigje met 1 piloot naar max. 113 (?) km hoogte kunnen brengen. Er waren nog heel wat andere mededingers. Je hoort niets meer van ze, dus succesvol kun je die anderen onmogelijk noemen. Het is overigens nog maar de vraag of Rutan met zijn bedrijf de SpaceShipTwo de lucht in zal krijgen. De datum van indienststelling verschuift en verschuift, en er zijn inmiddels ook al drie doden gevallen.HosteDenis schreef:Hoewel deze wedstrijd een hele stap hoger is dan de vorige, namen toch ook de vorige keer heel wat particulieren deel aan de wedstrijd, en waren succesvol?
Ik kan dit soort projecten enkel aanmoedigen!
Denis
Dat stuiteren zal vermoedelijk wel meevallen denk ik... gegeven dat de zwaartekracht lager is zou het dus ook minder snelheid hebben als het aankomt. De rover kreeg zijn snelheid juist tijdens de landing omdat mars het steeds sneller aantrok, men gebruikte zelfs parachutes om af te remmen. Gegeven de veel langere zwaartekracht op de maan zou de inkomende snelheid significant lager moeten zijn. Afhankelijk van de veerkracht van de airbags kun je dan het verder stuiteren beperken.
Wie wil er een rondrijdend apparaatje op de maan hebben?