We hebben volgende week maandag een practicum cold-heatpacks op school. Hiervoor moeten we zelf een practicum samenstellen.
We (mijn klasgenoot en ik) zijn van plan om 4 zouten op te laten lossen, en dan te kijken welke de nuttigste temperatuursverandering veroorzaakt. (Dus niet 0.01 graden celsius, maar ook niet meteen 100 graden celsius pi.gif )
Natuurlijk willen we wel een soort resultaat, daarom doen we wat "vooronderzoek" welke zouten wel handig zijn om het practicum mee te doen, zodat we wat verschillende uitkomsten hebben.
Nu staat in BINAS helaas geen tabel met "oploswarment", en op internet heb ik die ook niet zo snel kunnen vinden. Weet iemand misschien een goede plek?
(We moeten onze opstelling aanstaande maandag al mailen, dus ik hoop dat iemand snel kan reageren. Ik weet het, we zijn eigenlijk een beetje laat )
Alvast bedankt,
Sven
(p.s. We hadden wel wat leuke stoffen gevonden zoals Amoniumnitraat of nog natriumacetaat, maar die stoffen mogen we niet gebruiken. Wat we wel mogen gebruiken: (Samengevat)
chloriden, sulfaten, carbonaten, nitraten en fosfaten van Natrium en Kalium, en bovendien bij sommige ook nog de magnesium, alluminium of ammoniumverbinding)