Heeft Sony BMG gelijk?When questioned by Richard Gabriel, lead counsel for the record labels, Pariser suggested that what millions of music fans do is actually theft. The dirty deed? Ripping your own CDs or downloading songs you already own.
Gabriel asked if it was wrong for consumers to make copies of music which they have purchased, even just one copy. Pariser replied, "When an individual makes a copy of a song for himself, I suppose we can say he stole a song." Making "a copy" of a purchased song is just "a nice way of saying 'steals just one copy'," she said.
Formeel heb je in NL geen recht om een backup te maken bijvoorbeeld. Er zit een heffing op de CD's en zo, maar dat is een compensatie voor de rechthebbenden en mag niet uitgelegt worden als een formeel recht om een backup te maken. (Zo is het mij tenminste uitgelegt, als iemand het beter weet dan zou ik dat graag willen horen.)
Persoonlijk vind ik dat het auteurrecht significant moet worden aangepast omdat de huidige situatie onwerkbaar is geworden. Een paar problemen: Er is geen register/kadaster dus hebben we Orphaned works waar niemand nog kan achterhalen wie de rechten heeft; De termijnen zijn in een eeuw tijd vele malen langer geworden (van ~14 jaar naar meer dan een eeuw nu); De rechten zijn uitgebreid: Een architect die rechten heeft op foto's die gemaakt zijn van een stad als de gebouwen die hij ontworpen heeft er opstaan. (Dit zijn allemaal problemen die terug te voeren zijn op technologische ontwikkelingen en verruiming van het begrip auteursrecht)
Gegeven dat USA wetgeving (op economisch gebied) naar verloop van tijd regelmatig via internationale verdragen ook hier gaan gelden is dit een interesant geval.