three14s
Artikelen: 0

Trein in versnelling

Ik bevind me in een trein (met lengte L) die constant versneld wordt (steeds met dezelfde versnelling).

Ik stuur een lichtsignaal van de voorkant van de trein naar de achterkant. Op dit ogenblik wordt er ook een lichtsignaal van de achterkant van de trein naar de voorkant gestuurd.

Heeft iemand een idee waar die twee lichtsignalen elkaar ontmoeten? In het midden van de trein, iets naar achteren of iets naar voren?
oscar2

Re: Trein in versnelling

We hebben net een uitgebreide discussie over versnelling in de relativiteitstheorie. Ik ben er in ieder geval nog lang niet uit. En ik ben dan ook benieuwd wat hier voor antwoord op komt.

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=71838
eendavid

'Op dit ogenblik' is niet goed gedefinieerd. Is het simultaan voor een stilstaande waarnemer? Of voor een treinreiziger die ergens in de trein zit (vanvoor,vanachter, in het midden)?
Sybke

Stel de trein is eerst in rust, en trekt dan op. De beide lichtpulsen worden uitgezonden op het moment dat de trein begint op te trekken (dan is "het moment" gedefinieerd voor beide waarnemers). In dat geval komen de lichtpulsen bij elkaar "achter" het midden van de trein. Achter is hierbij de kant waarin de trein niet versnelt. Dat de lichtpulsen elkaar hier treffen is niet moeilijk in te zien... als de trein stil zou blijven staan zouden de pulsen precies in het midden bij elkaar komen, maar voordat ze daar zijn is de trein een stukje naar noren gereden door de versnelling... je snapt het vast al wel.
three14s

'Op dit ogenblik' is niet goed gedefinieerd. Is het simultaan voor een stilstaande waarnemer? Of voor een treinreiziger die ergens in de trein zit (vanvoor,vanachter, in het midden)?

Laten we zeggen: simultaan voor de treinreiziger achteraan.

Terug naar “Relativiteitstheorie”