Aan het eerste jaar universiteit krijgen we ethiek voorgeschoteld, en één van de eerste dingen die we nu behandelen is het boekje "The elements of moral philosophy" van James Rachels. In het tweede hoofdstuk behandelt hij cultureel relativisme en geeft er enkele kritieken op, kritieken die ik maar heel magertjes vind. Volg even mee.
(1) Eerst vermeld hij ergens de vijf basispuntjes van cultureel relativisme (volgens hem):
(vertaald en geparafraseerd)
1) Verschillende samenlevingen hebben verschillende morele codes.
2) De morele code van een samenleving bepaalt wat [moreel] juist is in die samenleving. Dus als de morele code van een samenleving zegt dat een zekere actie juist is, dan is die actie juist, tenminste in die samenleving.
3) Er is geen morele standaard om de codes van samenlevingen te vergelijken en zo de ene als beter dan de andere te beschouwen. Er is dus geen universele waarheid in de ethiek, geen morele waarheid die altijd voor iedereen geldt.
4) De morele code van onze samenleving heeft niets speciaals, ze is maar één code onder vele gelijken.
5) Het is arrogant van ons om de gewoontes van andere culturen te beoordelen. We moeten tolerant zijn jegens andere culturen.
Dan geeft hij daar kritiek op door te zeggen dat 2) en 5) inconsistent zijn. Hij vraagt zich immers af wat er gebeurt als de normen van een samenleving intolerantie tov andere culturen favoriseert, zoals bij de nazi's. Een cultureel relativist zou de inval van Polen in 1939 dus niet kunnen veroordelen, het was immers toch de cultuur van de nazi's. Hij geeft dan zelf een oplossing hiervoor door te zeggen dat bij de inval, de nazi's in een andere cultuur kwamen, namelijk die van de Polen, en dus hun normen moesten aanvaarden.
Ik zou hier eerder zeggen dat 5) een universeel moreel voorschrift is (tenminste als cultureel relativisme waar zou zijn). De nazi's overtreden dit door niet tolerant te zijn. Zij zijn dus immoreel bezig en moeten dus tegengehouden worden en gestraft en bekeerd.
Deze kritiek was echter niet diegene waar ik het zo moeilijk mee had.
(2) Hij gaat immers verder door te zeggen dat culturele relativisten vaak een specifiek type argument gebruiken, namelijk het volgende:
1) Verschillende culturen hebben verschillende morele codes.
2) Daarom is er geen objectieve waarheid in moraal. Goed en fout is slechts een zaak van meningen, en meningen varieren van cultuur tot cultuur.
Hij doet dit af als een non sequitur.
Hij vergeet er wel bij te zeggen dat hij de tweede aanname, namelijk puntje 3) dat hij op de vorige bladzijde had geschreven, hier niet bij zet, een aanname die culturele relativisten volgens mij wel erbij voegen en die het argument wel steek doen houden (of tenminste zijn verklaring van een non sequitur onderuit halen, een verklaring die hij staaft door te zeggen dat in dit argument er nog steeds één cultuur juist en één cultuur fout kan zijn.)
(3) Hij gaat verder door de gevolgen van cultureel relativisme, als het waar zou zijn, op te sommen. Allereerst:
"We zouden niet langer kunnen zeggen dat de gewoontes van andere samenlevingen minderwaardig zouden zijn dan de onze."
Hij zegt dan dat als dit waar zou zijn (en dit is waar als cultureel relativisme waar is), we bijvoorbeeld de Chinese overheid niet meer kunnen veroordelen als ze politieke druk uitoefenen en de vrijheid van meningsuiting schenden. We zouden zelfs niet meer kunnen zeggen dat een cultuur die de vrijheid van meningsuiting omarmt beter is dan één die het tegenovergestelde doet. Het niet kunnen veroordelen van zulke praktijken (hij haalt de Tiananmen slachting aan) lijkt hem 'niet verlicht' en zelfs slecht.
Ik zie niet in hoe dit een kritiek is op cultureel relativisme. Het is niets meer dan een gevolg. Een theorie staat of valt niet door de 'leukheidsfactor' ervan.
(4) Tweede gevolg:
"We zouden kunnen besluiten wat goed en slecht is enkel en alleen door de standaarden van onze samenleving te raadplegen."
Hij gebruikt als voorbeeld een arme vrouw in India, onderaan het kastesysteem. Als ze wil weten of het kastesysteem immoreel is, moet ze dan maar gewoon naar haar cultuur kijken en zien of het daar immoreel is. Dat is logischerswijs niet het geval.
Hij gaat hierop verder door te zeggen dat de gevolgen van cultureel relativisme 'storend'(disturbed, misschien een slechte vertaling) zijn. Vele burgers vinden immers dat de code van hun samenleving verbeterd kan worden. En volgens cultureel relativisme zou dit niet kunnen.
Hierop zou ik zeggen dat cultureel relativisme er niet van moet uitgaan dat iedereen binnen een cultuur identiek hetzelfde over alles denkt en alles van die cultuur accepteert als goed. Iedereen heeft ook persoonlijke voorkeuren en morele waarden. Maw, er is ook een soort 'persoonlijk relativisme'. En het is uitermate logisch dat mensen hun eigen voorkeuren en waarden (hun 'codes) beter gaan vinden dan die van anderen, bij extensie hetzelfde voor culturen onder elkaar.
(5) "De idee van morele vooruitgang wordt in twijfel getrokken."
Inderdaad. En dan? Ik zie hier geen tegenargument tegen cultureel relativisme. Morele vooruitgang kan even goed een illusie zijn, tenminste dat zou een cultureel relativist volgens mij zeggen.
Let wel op: ik vind Rachels' argumenten slecht, maar ik ben zelf geen cultureel relativist. Hoewel ik geloof dat er geen universele morele standaard bestaat, ben ik wel van mening dat culturen beter kunnen zijn dan anderen. Maar dan moeten ze wel beoordeeld worden aan de hand van een maatstaf, een doel bijvoorbeeld. Een cultuur kan beter zijn in het zorgen voor vrijheid van de burgers dan een andere cultuur, bij wijze van versimpeld voorbeeld.
Culturen gaan vergelijken is natuurlijk iets moeilijker, maar algemeen kan men toch stellen dat culturen gebaseerd op religieuze dogma's slechter zijn dan culturen gebaseerd op enkele goed gefundeerde axioma's (en de rest daaruit gededuceerd), of met een welbepaald doel voor ogen waar velen mee akkoord gaan(vrijheid).