Zou iemand voor mij uiteen kunnen zetten wat ethiek is?
Bij voorbaat dank.
Moderator: Rhiannon
Ik gok dat dat net Don zijn probleem is; de binnenhuisarchitekt wil graag weten hoe het huis er van buiten uit ziet.Don Quichot, wat is je bedoeling met deze vraag? Jij bent net degene die ons hier wat meer inzicht in kan verschaffen; je werkt immers aan de minicursus...
Ik doe graag een poging.Don Quichot schreef:Precies, sowieso is een frisse kijk op de dingen soms prettig.
Dus: wat is ethiek eigenlijk?
Goed en kwaad zijn andere woorden voor de beleving van wat prettig/voordelig en onprettig/onvoordelig is.Don Quichot schreef:Zou iemand voor mij uiteen kunnen zetten wat ethiek is?
Bij voorbaat dank.
Dit is een zienswijze op ethiek, maar omschrijft de talloze onderwerpen die hieronder vallen onvolledig.Esera schreef:Goed en kwaad zijn andere woorden voor de beleving van wat prettig/voordelig en onprettig/onvoordelig is.
Voor een lui persoon was conditietraining onprettig en dus slecht (een manifestatie van het kwaad).
Tot hij hoorde van zijn dokter dat hij nu echt moest gaan bewegen, en dat hij anders snel een beroerte zou krijgen.
Toen was conditietraining plotseling voordelig, dus prettig, dus goed.
Les 1 van ethiek is dus: het is een subjectieve voorstelling van kosten en baten analyse van de omringende wereld.
In relaties tussen mensen kan mijn goed heel goed jouw kwaad zijn (waarom staat die auto op mijn plekje?) Les 2.
Een objectieve afweging maken is vaak bijzonder moeilijk omdat het aantal factoren in het spel bijna oneindig ver doorgetrokken kan worden. Als je elke keer dat je een biertje pakt, denkt aan de hoeveelheid co 2 die bij de productie ervan veroorzaakt is, wordt het leven niet leuker en de voor en tegens niet meer tegen elkaar af te wegen. Les 3: als je afwegingen gaat maken, houd het overzichtelijk en scheidt de beoordelingsniveau's.
Niemand weet dus wat ethiek is, omdat het onderwerp niet afgebakend kan worden. (Blijkt uit het bovenstaande).
Zwartgalligheid, inderdaad, maar religieuse kleur zie ik niet in mijn post. En getob om zedenverval zie ik ook niet.ypsilon schreef:Ik doe ook een poging. Het kan wel gebeuren dat ik ergens een balletje opgooi dat verkeerd neerkomt.
Met de zwartgallige en sterk religieus gekleurde visie van Mechanieker ben ik het uiteraard grotendeels oneens, maar daarover lopen al topics, dus die discussie zullen we hier niet herhalen. Ik hou me hier bij de vraag van Don Quichot, en zal het dus niet hebben over het "zedenverval" dat sommige mensen menen waar te nemen.