Mijn automatische antwoord op Sybkes weerwerk is: de energie te wijten aan terugslag van de spiegel (of als je deze tegenhoud, energie die op jouw motortje wordt verricht) zal afhankelijk zijn van de afstand en dus van hoever het foton heeft gereisd, zodat op die manier misschien wel een totaal energiebehoud geldt (zo kan bijvoorbeld de dopplershift aan een bewegende plaat worden beschouwd zonder schending van energie). Hoewel dat tof zou zijn denk ik niet dat dit ons verder zal brengen.
Stel namelijk even dat het universum gesloten is (en voldoende klein en voldoende traag expanderend). Dan zouden we het foton op een cirkel door ons universum kunnen schieten en na elke lus vaststellen dat we energie zijn aan het kwijtspelen. Dan is er geen spiegel die met de energie kan gaan lopen.
Zie
wiki voor een uitleg over hamiltonianen (
ruwweg mag je zeggen dat dit de energie is) (bedenk dat iets dergelijks ingewikkeld is in AR: er bestaat daar niet zoiets als een globale grootheid tijd). Als wat Phys zegt correct is, zou de verandering van de energie van de velden precies de energie-afname van fotonen moeten impliceren, en dan zou dat langs deze hamiltoniaan moeten worden opgelost. Maar het lijkt me kras, omdat de dynamica van de velden slechts in zeer beperkte mate van de fotonen afhangt. Misschien zullen we energiebehoud pas terugvinden wanneer we alle materie en energie in het heelal begrijpen, en de energie toe-en afname wegens expansie beter begrijpen. Wanneer we enkel naar 1 aspectje kijken (de fotonen), dan kan dit voldoen aan een tijdsafhankelijke wet (dat hoeft ons niet te verbazen in een expanderend heelal) (net zoals ik energie kan onttrekken van de lucht rond mij). Of misschien is dit al onderzocht en kan iemand anders licht op de zaak werpen.