Voor een project op school ben ik verantwoordelijk voor het kiezen van een differentieel voor een Dakar rallyvoertuig. Nu moet ik voor deze keuze een indicatie hebben van het maximale koppel wat er op het differentieel komt te staan, om zodoende een verantwoordde keuze te maken. Ik heb al een idee hoe ik dit kan doen, maar zou graag wat verder op weg geholpen willen worden.
Wat ik zelf dus in gedachte heb is het volgende: In dit geval moet uitgegaan worden van 'the worst case'. Naar mijn idee gebeurt dit wanneer de auto met een klap op een ondergrond komt met veel grip, en waarbij er hard afgeremd wordt op de motor. Dus een groot verschil tussen wielsnelheid en voertuigsnelheid. Graag zou ik willen weten of deze gedachtegang correct is en of ik hiermee eventueel verder kan rekenen.
Hiermee neem ik dus aan dat de wrijvingscoefficient afhankelijk is van het gewicht (met een klap neerkomen, dus gewicht van voertuig * versnelling). De wrijvingscoefficient zou je dan kunnen vermenigvuldigen met een maximale koppel wat theoretisch op het differentieel komt te staan, namelijk (motorvermogen * i(1e versnelling) * i(tussenbak) * i(diff)).
Is dit een juiste benadering of zie ik iets over het hoofd?
Bvd,
Sander Straver