Digitalizm
Artikelen: 0

Coordinaatverbindingen

hallo,

ik heb een vraagje over coordinaatverbindingen. in mijn cursus staat dat Cu(2+) (aq) + 4 NH3 reageert tot [Cu(NH3)4]2+

Maar dit klopt toch niet? Bij coordinaatverbindingen is het bindend elektronenpaar enkel afkomstig van de liganden. Koper heeft 1 elektron in de buitenste schil, door z'n 2+ lading heeft hij 2 elektronen minder en bijgevolg heeft hij de elektronenconfiguratie van Co, dat wil zeggen 2 elektronen in de buitenste schil. Waar zijn die dan opeens naartoe bij je coordinaatverbinding?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen..

Mvg, Nathalie
leen

Re: Coordinaatverbindingen

De bindingen tussen ligand en centraal atoom zijn datieve bindingen. Het metaalion, dat over lege orbitalen beschikt treedt op als acceptor en de liganden zijn de donors (beschikken over vrije doubletten).;hier is dit de het vrij elektronenpaar van N afkomstig van NH3

Elektronenconfiguratie van Cu: 3d10 4s1

Elektronenconfiguratie van Cu2+: 3d9 4s0

4s0 is een lege orbitale die gebruikt wordt voor de datieve binding. maar vermits men hier 4 liganden heeft, heeft men ook over 4 lege orbitalen nodig dus Cu zal ook moeten gebruik maken van de lege p orbitalen

Elektronenconfiguratie van Cu2+: 3d9 4s0 4p0

Cu2+ gaat vier datieve bindingen aan en gebruikt hiervoor één s en drie p orbitalen die zullen hybridiseren tot vier sp3 hybride orbitalen. Deze vier hybride orbitalen, die gericht zijn naar de toppen van een tetraëder, zullen overlappen met gevulde sp3 hybride orbitalen van N. op die manier ontstaan 4 datieve bindingen

Cu2+: 3d9

Cu beschikt nog altijd over dat ene ongepaard elektron of spin vandaar dat men dit een high spin complex moemt.
Digitalizm

Re: Coordinaatverbindingen

bedankt! het is al heel wat duidelijker !!

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”