DarklordofBunnik
Artikelen: 0

Gamma ray bursts (grb's )

Goededag allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig op school met een project over het helal

en we hebben het nu wel zo goed als afgerond.

Maar ben inmiddels extreeem geintreseerd geworden in het onderwerp de

Gamma ray burst! :D

-ik vroeg me af of bepaalde experst mij hier informatie kunnen over geven.

- en ik vroeg me met name af, WAT er gebeurt bij een explosie , bij zo'n GRB

ik heb begrepen dat zo'n ster , in eerste instantie bestaat uit een Fe-kern en een buitenste H-laag

maar hoe zit het inelkaar, wat komt er als eerste naar buitengeschoten bij de GRB, de Fe bestandsdelen? Of de H , en He delen.

Groeten

een geintreseerde student
eendavid

Re: Gamma ray bursts (grb's )

heb je dit al bekeken?
DarklordofBunnik

Ehm ben er nu achter dat mijn vraagstelling in mijn voorgande post berkeerd was , dit is mijn vraag :

Ik moet voor school voor Natuurkunde een model (uitleg) maken die verklaart waarom er Gamma Ray Beams onstaan en hoe de verschillende pieken verklaard kunnen worden ..

Als iemand hier iets meer over weet, theorie e.d plzzzz posten ! ;)

Alvast bedankt,

natuurkunde fanatic
Klintersaas
Social:

Ik neem aan dat je Gamma Ray Bursts bedoelt.
heb je dit al bekeken?
In de link die eendavid hier geeft staat het fenomeen goed uitgelegd. Bovendien worden er verschillende modellen beschreven, zoals het "collapsar model" en het "fireball model".

Verder geeft ook Wikipedia veel informatie.

PS: Je had dit ook in je vorige topic mogen posten hoor.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Ger

En dus samengevoegd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
eendavid

Hoe deze bursts ontstaan wordt uitgelegd op de vermelde site, maar de details hiervan zijn nog niet volledig gekend. Ik vermoed dat je met pieken spreekt over de piek in het tijdssignaal (zie site)? Of hebben we het over het spectrum van de GRB (weet ik niet onmiddellijk)? Of over de 2 pieken in de verdeling van de tijdsduur van ontvangst van de gammastralen (zie site)? Indien het op de site staat, wat begrijp je dan niet? Of wat zou je verder willen bespreken?
DarklordofBunnik

Wat ik moet weten is : Hoe onstaan de GRB's ? en Hoe kan ik die pieken in de grafiek verklaren , met pieken bedoel ik dus die energiemetingen van die GRB's door die sateliet..

P.S : ik heb zelf na zitten denken dat de dichtheid van de verschillende elementen-lagen in zo'n ster een rol zou kunnen spelen in die pieken ( terugkatsing e.d )

Na fanatic
eendavid

Ik denk niet dat ik begrijp welke grafiek je bedoelt. Als ik je zo hoor meet men de energie van de gammadeeltjes en zet die in een histogram. Alleen, hier beweert men dat ze een vrij glad spectrum hebben, geen pieken dus. Als we het over verschillende dingen hebben, geef dan eens een link, of vermeldt wat de x-as en de y-as van 'de grafiek' is.

Hoe ze ontstaan wordt dus hier uitgelegd.
DarklordofBunnik

Na een tijdje gezocht te hebben , heb ik eindelijk die grafiek gevonden :D

Y-as : is energie , bij deze zat de schaal van 0,00 E+00 tot 1,00E+11 (piek)

X-as : snap ik niet echt... dit is wat er staat : begint bij 1 , 852 , 2554,3405 ,4256,5107 etc. t/m 7660

Er zijn 2 pieken , 1 hoge dan een aantal kleinere en dan nog een hoge. Heb na zitten denken en ik denk dat ik wel een goed modeletje heb bedacht : op het moment dat al die lagen op elkaar drukken en die kern de massa niet meer aankan en er dus een gammaflits ontstaat heb ik bedacht dat omdat elk van die lagen een andere dichtheid heeft een deel van zo'n gammaflits die de tegenovergestelde richting in gaat waar de aarde zit word terug gekaatst door 1 van die lagen en dus ook de aarde bereikt maar wel zwakker en later dan die eerste flits die wel richting aarde ging.. (en zo ook voor die kleinere piekjes tussen de 2 grote pieken)

wat vind je ervan ?
eendavid

Vermoedelijk zoiets, equivalent met zoiets, en zoiets? Dus met de tijd op de x-as. Aan de uitleg van reflecties hecht ik vrij weinig geloof. Ten eerste omdat de tijdsverschuiving te groot is, ten tweede omdat de 2de intensiteit daar te groot voor is.

Merk op (derde link) dat het fenomeen zich enkel voordoet bij 'long bursts'. Ik denk eerder aan het volgende: Je krijgt een sterke 'collapse', gevolgd door een explosie, waarbij de uiterste delen worden weggeduwd. Maar bedenk dat dit een zeer complex gebeuren is. Het is gerust mogelijk dat er na de explosie nog materiaal wordt teruggetrokken (wat gebeurt op de grens tussen hetgeen wordt weggeblazen en hetgeen in de kern blijft?), dat schokgolven zorgen voor instabiliteiten,... Merk alleszins op dat deze signalen als onregelmatig kunnen worden beschreven, en sterk verschillen van meting tot meting (in overeenstemming met wat ik hierboven vertel). Bevestiging van deze gedachte heb ik echter (nog) niet kunnen vinden.

Terug naar “Ruimtefysica”