Misschien denkt U dat ik de draak steek met deze vraag; maar de overkoepelende organisatie met koninklijke insigne heet toch niet voor niets "Koninklijke Nederlandse Maatschappij der Geneeskunst " en géén kunde!
Nu rijst onmiddelijk de vraag :"Wat is het verschil tussen kunst en kunde"?
Dat is beslist geen eenvoudige vraag en toch denk ik dat er wel degelijk een verschil tussen beide is.
Kunst is in mijn ogen een expressie van emotie en/of een passie waar weinig of geen kunde voor komt kijken.
Kunde daarentegen een arbeid waarvoor in de eerste plaats kennis voor vereist is.
In het Engels heet dit "knowledge" en letterlijk vertaald "een hoekje van het weten".
Dat past ook perfect bij het woord kennis, want ...
Is dat niet iemand die men oppervlakkig kent?
Ik werd na een Universitaire studie van 12 jaar tot "edelslager" geridderd, maar weten wat ziekte werkelijk was en waar het vandaan kwam leerde ik niet. Ik had slechts kennis vergaard van de kunst van menselijke vleeshouwer.
Met angst en beven legde ik de Eed van Hypocrates af, want iets weten van wat ons steeds zieker maakt - ondanks al ons gedokter - was mij vreemd.
Kortgelden schreef ik mij in op een medisch forum van de Universiteit van Maastricht, waar ik een deel van mij vleeshouwers-kunde leerde.
In de "borrelhoek" van dit forum zag ik een geniale vondst van een toekomstig dokter, die het had over de "Eed van Hypocritus".
Geniaal ja!
Want 30 jaar na die historische dag kan ik met weemoed zeggen: Het medische vak is een kunstige kunde zonder enig besef van de oorsprong van ziekte!
Het is van alle wetenschappen de grootste kunst van louter handelen uit emotie en daardoor zonder echt weten.
Nu na 30 jaar kan ik met zekerheid zeggen dat dit "handelen zonder weten" ons tot mensenplaag deed worden, die nu in razend tempo de aarde kaal vreet en de evolutie om zeep helpt.
Mag ik het hier als president van het Research Institute Revelation voorlopig bij laten in afwachting van Uw visie?
Over hoe het mij de tussenliggende jaren verging en ik al RE-searchend flarden van het weten hervond leest U op de website [Reclame voor persoonlijke doelen is niet toegestaan]
Siegfried Bok