De dichtste buur van onze Zon is een systeem bestaande uit 3 dicht bijeen staande sterren: Alpha-, Beta- en Proxima Centauri. Laatstgenoemde staat een fractie dichter bij de Zon dan de andere twee, op een afstand van 4,3 lichtjaar.
Dat houdt concreet in dat een retourtje op 10% van de lichtsnelheid (ongeveer 30.000 kilometer per seconde) nog steeds zo'n 80 Aardse jaren zou duren.
Los van het feit dat er ogenschijnlijk weinig reden is om naar Proxima Centauri te gaan (tot op heden zijn er geen aanwijzingen gevonden voor planeten aldaar) lijkt het ook een onuitvoerbare missie te zijn. Ten eerste hebben we geen idee hoe we onszelf zouden kunnen verplaatsen met een aanzienlijk deel van de lichtsnelheid. Ten tweede: zelfs als we dat wél zouden kunnen, dan zijn de af te leggen afstanden nog steeds véél te groot (zelfs met de lichtsnelheid, die overigens een oneindige hoeveelheid energie zou vergen om te bereiken, doen we er nog 8,6 Aardse jaren over om de dichtste buur van onze Zon te bereiken en weer thuis te komen......
De conclusie is mijns inziens, dat de oplossing niet gelegen is in snelheid. Als we ooit een doorbraak realiseren op het gebied van ruimtereizen, dan zal die voort moeten komen uit drastische nieuwe inzichten in de aard van ruimte en tijd. Op dit moment kunnen we daar alleen maar over speculeren. Theorieën die gebruik maken van extra dimensies (zoals snaartheorie) zouden ons in de juiste richten kunnen wijzen, omdat de afstanden die we moeten afleggen in "onze" 4-dimensionale ruimte-tijd wellicht veel korter worden als we door de extra dimensies zouden kunnen "reizen". Pure SF, maar persoonlijk denk ik dat de toekomst van mogelijke interstellaire reizen uit deze hoek zal komen, niet uit de bouw van snellere voortstuwingsmechanismen.
De vraag is hoe belangrijk het vermogen om door de ruimte te reizen is voor de mens. Daar heb ik 'mixed feelings' over. Aan de ene kant ben ik van mening dat de soort alleen op lange termijn kan overleven als we ons verspreiden (immers: één flinke meteoriet en alles is voorbij). Aan de andere kant ben ik van mening dat de mens in zijn huidige evolutionaire stadium (als soort, niet als individu) te destructief is om andere planeten eraan bloot te stellen.