Wanneer je begrippen wil beoordelen op een woorden voor exacte taalkundige definities moet je best het volledig woordenboek raadplegen.
Noch in Van Dale 12 (1992), noch in de meest recente Van Dale 14 (oct 1995) word enige verwijzing naar schoonheid vermeld.
Integendeel vindt je beschrijvingen als:
mu·ziek de (v.); g.mv.
(1201-1250) <Fr. musique <Lat. musica <Gr. mousikè (technè) (muzen(kunst))
1 . het kunstzinnig ordenen van klanken
synoniem: toonkunst
5 . (bij vergelijking) geheel van samenklinkende geluiden
(al of niet aangenaam)
synoniem: melodie
en verder nog een pak verklaringen, maar nergens een verwijzing naar een subjectief begrip als schoonheid, mooi, gevoelig, ....
Uit Van Dale 1ste editie van 1864
Muziek, Muzijk, v. gmv. toonkunst, zangkunst. *-, v. (B.o.) aangenaam geluid, liefelijke toonen.
volgens de beschrijving
liefelijk viel rap
toen zeker buiten de notie muziek.
Zoals door anderen reeds aangehaald wordt de uitdrukking "dit is geen muziek" of "dit is geen kunst" vaak gebruikt als kwaliteits- of smaakoordeel.
Het bewust gecomponeerd ritme en toonzetting alleen al in rap klasseert het zeker als muziek.
Schoonheid is inderdaad te relatief en onzinnig om iets als muziek te definiëren of niet. Zo hoorde ik recent experimentele klassieke muziek op clarinet (tijdens een studio opname). Ik zag bezoekende professionele musici naast mij verheerlijkt, diep geconcentreerd en vol bewondering zitten luisteren en kijken (op zich een hele ervaring).
Ik persoonlijk had (bij wijze van spreken) de indruk dat die clarinetist gewoon aan het testen was in hoeveel minuten dat men een clarinet naar de bliksem kon blazen. Blijkbaar was dit ook muziek ..... De begeleidende pianist hing over zijn toetsenbord en bespeelde (als dit zo heet) de snaren van zijn vleugelpiano (+/- 125.000 ) rechtstreeks met zijn vingers en handpalmen.
Achteraf:
"Wel Eric, wat vondt je ervan?" Op mijn onschuldige tegenvraag:
"Wat was dit ......???", kreeg ik een lief glimlachende maar meelijwekkende blik.
Veel muziek die niet in onze westerse toonaarden geschreven is klinkt haast vals en onprettig in onze oren. Dus: wat is mooi??