Miels
Beheer
Artikelen: 6

Leeftijdsdiscriminatie bij reis boeken

We wilden recentelijk een reis boeken met een groep mensen, waarvan er een paar ouder dan 30 zijn. De (studenten-)reisorganisatie nam echter contact met ons op: personen ouder dan 30 mogen niet met de bus mee; zij mogen de reis wel boeken (dus appartement) maar moeten voor eigen vervoer zorgen. De busreis werd dan overigens van de reiskosten afgetrokken.

In hoeverre mag dat? Is het leeftijdsdiscriminatie, of valt daarbij te zeggen dat het reisbureau niet verplicht is om met iedereen zaken te doen, en bijvoorbeeld grenzen mag stellen aan de leeftijd?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
thermo1945
Artikelen: 0

Re: Leeftijdsdiscriminatie bij reis boeken

In eerste instantie zegt artikel 1 vd grondwet (van NL), dat je niet mag discrimineren onder andere op leeftijd.

Daarin heb je duidelijk gelijk.

Toch denk ik, dat een organisatie iets mag organiseren voor een leeftijdgebonden doelgroep.

- Een jeugdelftal bijvoorbeeld is niet voor veteranen bedoeld.

- Een film voor boven de 18 jaar en een sexclub is niet voor kinderen bedoeld.

- Pubers mogen door volwassenen niet seksueel verleid worden.

Formeel wordt hier gediscrimineerd op leeftijd.

De wet spreekt bij het laatste voorbeeld zichzelf tegen.

Ik zou niet weten waar de grens van wel of niet toelaatbaar getrokken mag / moet worden.

In jouw geval vormen studenten de doelgroep. Die zijn vrijwel allen < 30 jaar.

Gelet op het voorgaande denk ik, dat deze discriminatie verdedigd kan worden.

Maar ik twijfel, net als jij, doordat ik geen jurist ben.

Als de bus maar half gevuld was, mochten de 'oudjes' vast mee.

In denk dat hier sprake was van voorrang op de jongeren.
RobertJ

Voorwaarden, en in dit geval reisvoorwaarden. Staat dit echter niet in de voorwaarden dan is er natuurlijk een probleem, ik zou het nog geen discriminatie noemen want er hoeft geen opzet in het spel te zijn, maar onredelijk is het wel. Is het reisbureau lid van een brancheorganisatie, mischien dat je daar eens contact mee op moet nemen.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.
Miels
Beheer

Het bleek wel in de voorwaarden te staan. Overigens merkte het bureau ook op "Al is iemand van ouder dan 30 full-time student, dan nog mag deze niet mee met de bus". En waarom zou je wel in het appartement mogen, maar niet met de bus? Die selectiviteit vind ik ook vreemd...

Inmiddels hebben we al elders geboekt, maar ik blijf 't een interessante vraag vinden.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Cycloon

Mss krijgt het bedrijf die dit organiseert korting indien ze jongeren weten aan te trekken? Vermits je over studenten praat lijkt me het niet vreemd mocht er ergens een financieel voordeel zijn.
meijuh

(even helemaal off-topic):

Heeft dit toevallig te maken met de skireis van inter-actief? Van de UT?
Miels
Beheer

Nee, het was een andere organisatie.
ZVdP

Het bleek wel in de voorwaarden te staan.
Een kleine nevenvraag:

Wat kan men allemaal in de voorwaarden zetten?

Ik vermoed dat een kleuterschool niet kan zeggen dat de leerkrachten niet verantwoordelijk zijn voor een ongeval tijdens een uitstapje. Ook al staat dat vermeld ergens in voorwaarden.

En als er bij de reisorganistie vermeld zou zijn dat zwarte mensen niet mee mogen reizen, dat ook niet zal mogen.

Enkele dagen geleden las ik in Metro (gratis Belgisch krantje) dat in Nederland nu ook vrouwen een mannelijke arts konden weigeren op basis van hun geloof (bv moslimvrouw bij bevalling)

Weigeren owv huidskleur en geloof mocht dan weer niet.

Is er ergens wettelijk bepaald wanneer men wel mag discrimineren op basis van leeftijd/geslacht/geloof... en in andere gevallen niet?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
TheLaw

Is er ergens wettelijk bepaald wanneer men wel mag discrimineren op basis van leeftijd/geslacht/geloof... en in andere gevallen niet?
Naar mijn weten staat er nergens in de wet wanneer er wel onderscheid gemaakt mag worden op grond van leeftijd/geslacht/geloof. Veelal zal er getoetst worden aan de begrippen redelijkheid en billijkheid...
Cycloon

Het lijkt mij gewoon het meest logische dat je iedereen mag weigeren zolang je daar een geldige reden kan voor aanbrengen. Iemand weigeren enkel om een uiterlijk kenmerk zal daar niet bijhoren bijvoorbeeld.

Terug naar “Rechtswetenschappen”