Pfoei, is dat legaal... Ik weet het niet zeker, maar verwacht dat het zo zit:
Vergelijk het met iemand's huis. Als hij jou uitnodigt om binnen te komen, dan mag jij daar gewoon naar binnen. Geen wet die dat verbiedt, dat zou ook een beetje raar zijn. Als hij jou echter niet uitgenodigd heeft en jij denkt "eens kijken of ik dit huis binnen kan komen", merkt dat de deur niet op slot zit en je gaat naar binnen, dan is dat wel verboden.
Nu maken we de overstap naar internet. Er zijn mensen die hun draadloze internet
bewust open zetten, volgens de redenatie van "wat maakt het uit, en zo hebben anderen er ook nog wat aan". Niets mis mee. Zie het als een soort buurthuis, daar mag je ook ongevraagd naar binnen. Zijn ze echter vergeten om het draadloos internet af te sluiten en jij maakt daar bewust misbruik van, dan ben je dus wel fout. Overigens zal niemand je pakken als je per ongeluk verbinding maakt met zo'n netwerk en het meteen weer afsluit.
Nou is het natuurlijk bijzonder lastig voor jou om te achterhalen of het een bewust of onbewust opengezette internetverbinding is. Ik ga eigenlijk altijd uit van een onbewuste actie van zo iemand. Ervaring leert me bijvoorbeeld dat @Home vrijwel altijd dicht staat, en belkin altijd open. Die mensen volgen dus blijkbaar gewoon de instructies van de provider. Ik ga daar geen misbruik van maken, vind ik een beetje laag.
Maar goed, ik weet dus niet zeker hoe dit in de wet geregeld is. Bovenstaande lijkt mij het meest logische, maar je zou het eens na kunnen zoeken op
www.wetten.nl
Overigens lijkt me dit meer iets voor Rechtswetenschappen, dus ga ik even met de moderator-knopjes spelen.