Beste mensen,
Ik vroeg me vandaag af wat je nou precies mag met alcohol kopen en drinken.
Je mag pas vanaf 16 jaar alcohol kopen, maar mag men dit al eerder drinken, of ook pas vanaf je 16e?
Groeten Maharball
Moderator: Rhiannon
Artikel 20
1. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende
drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld
dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als
bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van
alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze
de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd
is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16
jaar heeft bereikt.
2. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank te
verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de
leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de
eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende
drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd
van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een
persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft
bereikt.
Neen.Als iemand van 16 bier haalt, en ik als 15 jarige drink het op, mag dat?
Da's een ander verhaal. Maar de wet schrijft nu eenmaal niet alles voor wat een verstandig mens zou doen.[belerend]Maar zelfs als het niet verboden is, is het nog steeds beter om het niet te doen, aangezien het blijkbaar op het randje van de wet balanceert. Je kan sowieso beter van alcohol afblijven tot je 21 bent. Op een jongere leeftijd heeft alcohol immers een veel te grote (en schadelijke) invloed op je zich volop ontwikkelende hersenen.[/belerend]
niet helemaal want in de wet staat: "Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudendeGer schreef:Is dat wel zo, Klintersaas? Volgens mij (en zo lees ik het ook) is het de verantwoordelijkheid van de verkoper. Als de verkoper een redelijk vermoeden heeft dat de door een 16-jarige gekocht biertje aan een 15-jarige wordt doorgegeven, mag hij het niet verkopen. Er staat volgens mijnergens dat het verboden is om als 16-jarige een biertje te kopen en die aan een 15-jarige te geven.
Ofwel:
- Verkopen aan een 15-jarige: verboden
- Verkopen aan een 16-jarige waarvan je redelijkerwijs vermoed dat hij het aan een 15-jarige geeft: verboden
- Als 16-jarige kopen en doorgeven aan een 15-jarige: niet beschreven (en daarmee waarschijnlijk toegestaan?)
- Als 15-jarige je voordoen als 16-jarige en kopen: niet beschreven (de verkoper had je moeten vragen om ID, maar dat is zijn verantwoordelijkheid)
je hebt gelijk volgens mijdopje schreef:niet helemaal want in de wet staat: "Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende
drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld
dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt."
de betekenis van verstrekken in de van Dale is "verschaffen, bezorgen"
en onder verschaffen staat weer: "bezorgen, leveren, voorzien van"
dus als iemand van 16 bier koopt en dat vervolgens aan 15 jarige verschaft is de 15 jarige onschuldig maar zowel de verkoper (in het geval dat het duidelijk is) en de 16 jarig wel.
als ik me niet vergis