robbedierckx
Artikelen: 0

Waterstof maken

Hallo iedereen

Ik heb altijd al eens wat waterstof willen maken. Een vriend van mij is het gelukt om door middel van een stopcontact en een stekker zo wat waterstof uit het water te kunnen halen. Ik vroeg mij af of het niet gevaarlijk was om met zo'n hoge spanning je polen in het water te steken, kan er kortsluiting ontstaan?

bedankt!
Jan van de Velde
Moderator

Re: Waterstof maken

Ik heb altijd al eens wat waterstof willen maken. Een vriend van mij is het gelukt om door middel van een stopcontact en een stekker zo wat waterstof uit het water te kunnen halen. Ik vroeg mij af of het niet gevaarlijk was
Gevaarlijk? Bloedlink zul je bedoelen.

Waterstofgas is sowieso een gevaarlijk goedje, gemengd met zuurstof heet het knalgas en dan ga ik voor de zekerheid een eindje uit de buurt staan.

Uit het stopcontact komt wisselspanning. Dat betekent dat aan één elektrode zowel waterstofgas en zuurstofgas moet ontstaan, dat dus als mengsel, en wel een ideaal mengsel, kan ontsnappen.

Vonkje erbij, (en dat risico is ook al groot in de buurt van twee blote koperdraden), ouch.

Don't try this at home, folks.

Afbeelding

No really, DON'T.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Benm

Haha.. dit kan toch niet serieus zijn :D
Victory through technology
Raspoetin

Uit het stopcontact komt wisselspanning. Dat betekent dat aan één elektrode zowel waterstofgas en zuurstofgas moet ontstaan, dat dus als mengsel, en wel een ideaal mengsel, kan ontsnappen.
Je moet dan wel heeeeeel zuiver water hebben wil je niet acuut je stoppen in de meterkast laten doorbranden. Met wisselspanning zal je dit thuis nooit lukken.
Haha.. dit kan toch niet serieus zijn pi.gif
Ik geloof ook niet dat het "die vriend" is gelukt met alleen een stopcontact en een stekker (met stroomdraad?).

Voor de topicstarter: Zoek eens op Toestel van Hoffmann
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
einsein

ik zou een transformator gebruiken daar mee kan je het watt uit het

stopcontact verminderen dor aan een knop te draien dan staat er minder watt op
Jan van de Velde
Moderator

einsein schreef:ik zou een transformator gebruiken daar mee kan je het watt uit het

stopcontact verminderen dor aan een knop te draien dan staat er minder watt op
Ik zou dat NIET doen. Knalgas is géén speelgoed. Elektronica en water óók al niet. De combinatie elektronica, water en knalgas is zelfs levensgevaarlijk. Vraag aan je natuurscheikundeleraar op school om eens een demonstratietje te geven. Daar is veilig materiaal, en zijn er ongetwijfeld kundige mensen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
raf

Bij ons in het bedrijfslabo worden kleine hoeveelheden stoom geproduceerd door tussen twee electroden op een spanning van 220 V AC 15 A te sturen. Het reatorvatje bevat twee liter zuiver water aangezuurd met zoutzuur.

Op zekere dag gingen steeds de zekeringen stuk. Voor mij was het zonneklaar. De laborant deed veel te veel zoutzuur in het water. Het water wordt zo warm zodat er in verhouding veel meer stoom dan waterstof en zuurstof worden aangemaakt.De weerstand tussen de electroden vermenigvuldigd met het kwadraad van de stroom geeft een redelijk vermogen af welke volledig omgezet wordt in warmte. Die manier om stoom te maken is alleen maar interressant op laboratoriumschaal en dient alleen maar bij één wel bepaalde analyse.

Om op een goeie manier en op kleine schaal waterstof te maken gebruik je toch best Zn en verdund H2SO4.

Op zestienjarige leeftijd heb ik een waterstofontploffing veroorzaakt in mijn labo-tje. De hele kamer was onder het zuur en de glasscherven. Gelukkig stond het raam open. Die was anders aan diggelen gevlogen. Ik heb toen enorm geluk gehad. Mijn kleren waren goed voor de vuilnisbak, maar ik had geen schram.
einsein

Ik zou dat NIET doen. Knalgas is géén speelgoed. Elektronica en water óók al niet. De combinatie elektronica, water en knalgas is zelfs levensgevaarlijk. Vraag aan je natuurscheikundeleraar op school om eens een demonstratietje te geven. Daar is veilig materiaal, en zijn er ongetwijfeld kundige mensen.
als je weet hoe je er mee om moet gaan.
Raspoetin

Degenen die er mee om weten te gaan, vragen doorgaans niet op een forum hoe ze zulks moeten aanpakken....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Kalkoen

Op lage spanning hebt ge na een uurtje hoogstens een paar millimeter waterstof dat hoogstens plof zegt. Ik denk dat hier enigszins overdreven wordt gereageerd op de amateurhoeveelheden waterstof. Hindenburg 2 zal je echt niet veroorzaken (tenzij ge natuurlijk 5 dagen aan een stuk blijft produceren).

Het grote gevaar zit hem volgens mij in de electrocutie met watertoestanden en veel te veel energie. Pruts nooit met stroom uit het stopcontact zou ik zo zeggen. Daarbij, met stroom uit het stopcontact zal uw ontbinding trouwens niet correct verlopen, want je moet effectief een pluspool en minpool hebben om de scheiding te doen en dan hebt ge inderdaad geen zuivere waterstof.

Je hebt minstens een transformator nodig en een glazen ding met twee buisjes en een kraantje op zoals hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann

en die heb je niet!
Marko

Op lage spanning hebt ge na een uurtje hoogstens een paar millimeter waterstof dat hoogstens plof zegt. Ik denk dat hier enigszins overdreven wordt gereageerd op de amateurhoeveelheden waterstof. Hindenburg 2 zal je echt niet veroorzaken (tenzij ge natuurlijk 5 dagen aan een stuk blijft produceren).
Spanning is niet bepalend voor de hoeveelheid die je produceert. Los daarvan: Hier wordt absoluut niet overdreven gereageerd. Degenen die hierover met vragen komen zijn stuk voor stuk lieden zonder veel achtergrond, die dus ook niet in staat zijn de veiligheid van hun opstelling in te schatten. En aangezien de veiligheid van afstand ook niet is in te schatten, moet je gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Met een explosief gas zoals waterstof zijn allerlei ongelukken mogelijk. Ook op kleine schaal, aangezien een hoeveelheid die "hoogstens plof zegt" nog steeds voor rondvliegende scherven kan zorgen.

Hiermee zou de boodschap duidelijk moeten zijn: Wie wil experimenteren met het electrolyseren van water doet dat het beste in een omgeving die voor het doen van experimenten is ingericht. Een zuurkast op school, of bij de Jonge Onderzoekers bijvoorbeeld. Maar niet thuis, waar niemand is die kan controleren of er geen onveilige situaties ontstaan.

En met deze boodschap gaat dit topic op slot.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”