Wat heeft dat draaipunt op 150 cm hoogte voor betekenis,is dat soms een vorm van knikbescherming.Wordt de uitbuiging door deze draai verminderd en dus ook de vering van de staaf van 3 meter?
Als alleen de staaf van 30 x 6 mm moet omrekenen naar zijn zwakste punt is dat in de richting van de 6 mm en geeft dat in die richting de kleinste waarden.
Dus de bedoeling is een zo sterk mogelijk staaf met een lengte van 3 meter en die zou worden belast met ca.1 kg.
Zit er war in om ,heel sinmel een weegschaal onder het voetpedaal te zetten en een hulp de kracht,welke op de weegschaal wordt aangegeven,te laten opnemen.Je zou dat ook moeten doen met de overige pedalen,de ene trap je wrs verticaal,omdat ze vlak voor het midden van je lichaam aanwezig zijn en de buitenste (hoogste en laagste tonen?) liggen verst van het midden en zullen wrs.schuin belast worden.
Als die belasting idd 1 kg zou zijn,ga je een staaf van 3 mtr belasten;kun je uitgaan van draaipunten bij de einden om beweeglijkheid erin te houden.Je hebt een kniklengte van 3 meter.
Neem je een staaf (door weinig ruimte) zou ik een vierkante of ronde nemen van bijv.25 x 25 x 3 mm met een traagh.moment van 2,17 cm4 en doorsnede van 2,64 cm2 en W van 1,74 cm3. Vergelijk dat een met de waarden van je aanwezige 3 x 0,6 cm2 (30 x 6 mm2) A= oppervl=dsn!
Ga je door met de knikberekening dan moet je de traagh.straal berekenen i =
\( \sqrt (I/A)\)
,dan naar de Lamda /alfa tabel om de spanningscoeff. eruit te vissen,wellicht in de koers van Lambda =200 met alfa = 10%.
In dat geval een toelaatbare druk van een 20 kg /cm2 op de stang,zal mogelijk lager zijn.
Ik ben maar aan het hoofdrekenen!
Een buis van hierboven zou bij die ene kg druk een drukspanning krijgen van 0,4 kg/cm2;het lijkt me het eenvoudigste voor kje om een vergelijking van de I en de W te maken,dan krijg je wel een indruk.
Mogelijk waag je je aan de knikberekening,ik hoor graag het resultaat;wil ook nog wel rekenen ,maar nu geen tijd!