Cycloon
Artikelen: 0

Javac in vista

Ik heb vandaag mijn eerste les gehad over Java (was best teleurgesteld in de taal :D ) maar nu blijkt vista problemen te hebben om javac te herkennen in de prompt. Ik vond via google dat nog mensen daar problemen mee hebben en dat je een path moet instellen in het configuratiescherm->systeem->advanced (daar zo ergens). Ik heb dit allemaal geprobeert maar ik slaag er niet om het in orde te krijgen. Ik kan dus wel compilen door telkens de volledige padnaam in te geven van javac (maar dit is geen doen op langere termijn :D ). Iemand die dit probleem ook reeds heeft gehad en heeft weten op te lossen? :D
Ruben01

Re: Javac in vista

Bij mij werkt het allemaal perfect het compilen maar ik begrijp je probleem niet 100% :D

Toen ik alles geïnstalleerd heb dan was dat wel in een strikte volgorde.
  1. Installatie van de Java Software Development Kit in C:\jdk1.5.0_07 (de nummer van die map is afhankelijk van je versie natuurlijk)
  2. Installatie van de Java documentatie in een map C:\jdk1.5.0_07\docs
  3. installatie van JCreator
Daarna heb ik een Input.class (geschreven door de docenten) toegevoegd en alles werkte.

Ik weet niet of je daar iets aan hebt ?
Cycloon

JCreator is toch zoiets als netbeans of eclipse vermoed ik? Zo'n ontwikkelomgeving voor Java?

Wij mogen zo'n zaken nog niet gebruiken en worden verplicht om eerst via de commandprompt te werken en te compilen via javac <file>.java en dan met java <file>.class te 'draaien'.
Ruben01

JCreator is toch zoiets als netbeans of eclipse vermoed ik? Zo'n ontwikkelomgeving voor Java?
Inderdaad
Wij mogen zo'n zaken nog niet gebruiken en worden verplicht om eerst via de commandprompt te werken en te compilen via javac <file>.java en dan met java <file>.class te 'draaien'.
Dom dat je dat niet mag gebruiken.

Ik begrijp nu je probleem maar weet er niet direct een oplossing voor.
Cycloon

Dom dat je dat niet mag gebruiken.

Bwa, ze willen eerst dat we de 'idee' achter het java compileren zien en niet direct afhankelijk zijn van de programma's. Later zal er natuurlijk wel gebruik gemaakt worden van ontwikkelomgevingen :D
EvilBro

... en dat je een path moet instellen in het configuratiescherm->systeem->advanced (daar zo ergens). Ik heb dit allemaal geprobeert maar ik slaag er niet om het in orde te krijgen.
Betekent dit dat je wel de plek hebt gevonden om PATH in te vullen, maar dat ondanks dat het niet werkte? Ik verwacht namelijk dat het toevoegen van het pad naar de directory waar de executable staat in PATH je probleem oplost (maar dat is kennelijk niet zo).
Cycloon

Ja ik heb de plaats gevonden, maar ik vind niet precies wat ik er moet invullen. Ik vind op verschillende websites verschillende info, maar geen enkele blijkt het te doen (of ik doe het verkeerd).
zpidermen

Ja ik heb de plaats gevonden, maar ik vind niet precies wat ik er moet invullen.
Is het niet net als bij Windows XP dat je gewoon bij de omgevingsvariabelen in moet vullen: path=blabla;blabla;nogeenkeertjeblabla;c:\program files\javac o.i.d.? Waarbij 'c:\program files\javac' het volledige path is naar javac.exe.

Nu kan het zijn dat onder Vista programma's niet meer standaard in de map 'Program Files' geinstalleerd worden, maar in een map onder je gebruikers account. Je moet dus zien te achterhalen, in welke map javac.exe zich bevindt.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Cycloon

Ik heb de directe link (zie ook eerste post dat ik wel kan compilen door het absolute pad in te geven), daar zit het probleem niet, maar ik weet niet welke omgevingsvariabelen ik juist moet invullen, daar zit het probleem :D
zpidermen

Ik heb de directe link (zie ook eerste post dat ik wel kan compilen door het absolute pad in te geven), daar zit het probleem niet, maar ik weet niet welke omgevingsvariabelen ik juist moet invullen, daar zit het probleem :D
Ik heb zelf helaas geen Vista, maar 'path' is bijvoorbeeld zo'n omgevingsvariabele. Als die nog niet bestaat, moet je die zelf even aanmaken. Als die wel bestaat, kun je gewoon een extra pad invullen (paden moeten gescheiden worden door een ; ). Maar goed, dit is wel gebaseerd op Windows XP en misschien dat Vista iets anders met omgevingsvariabelen omgaat. Hoewel...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Cycloon

Ha, ik heb het eindelijk kunnen oplossen :D

http://banagale.com/changing-your-system-p...ndows-vista.htm

Andere websites lieten me altijd nieuwe variabelen maken, maar blijkbaar moest ik gewoon de link toevoegen aan de path variabele die er reeds stond :D
EvilBro

... maar blijkbaar moest ik gewoon de link toevoegen aan de path variabele die er reeds stond :D
Wel, duh! Net zoals je dat onder MSDOS zou doen. :D
Cycloon

Wel, duh! Net zoals je dat onder MSDOS zou doen. :D

Natuurlijk niet zo heel erg duh als je geen kennis hebt over MSDOS :D
Lathander

Ik heb vandaag mijn eerste les gehad over Java (was best teleurgesteld in de taal ;) )
Hangt er vanaf wat voor uitleg je reeds gekregen hebt, hoe die uitleg gegeven wordt en wat je allemaal nog gaat te zien krijgen.

Java is best een complete taal, gewoon moeilijk om te implementeren, sinds C# meer ingeburgerd is op websites enzo...

Enkel Lisp kan meer dan Java, naar mijn weten. Enige reden waarom Java nu zo onpopulair is is omdat windows de samenwerking met Sun(de producent van Java) gestopt is...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Cycloon

Hangt er vanaf wat voor uitleg je reeds gekregen hebt, hoe die uitleg gegeven wordt en wat je allemaal nog gaat te zien krijgen.

Wel de eerste les hebben we zowat alle voor en nadelen van java gezien tov C++, en dan zie je toch echt wel dat Java veel strikter is en je minder vrijheid hebt. Nu ik ondertussen al verschillende uurtjes Java geprogrammeerd heb moet ik wel zeggen dat het idd wel een vrij 'complete' taal is en de API immens uitgebreid is wat ook wel zijn voordelen heeft natuurlijk :D Toch heb ik nog altijd het gevoel dat C++ fijner is ;)

Terug naar “Informatica en programmeren”