humpfrey
Artikelen: 0

Doorbuiging in een houten balk

ik moet een schoolopdracht maken over een dorbuiging in een houten balk.

ik heb in de bijlage mijn opdracht gegeven. hier van moet ik de weerstand bereken, zwaartepunt.

I moet ik berekenen

E moet ik berekenen

zwaartepunt.

graag zou ik van jullie horen
Bijlagen
60
(19 KiB) 271 keer gedownload
willem1

Re: Doorbuiging in een houten balk

Ik neem aan dat je al zelf wat theorie hebt gehad . . ;)

De balk bestaat uit drie losse delen.

- reken het gemeenschappelijke zwaartepunt uit

- reken van ieder van de drie delen de afzondelijke Ix / Iy uit

- reken voor elk van de drie delen de Ix / Iy uit ten opzichte van het gemeenschappelijke zwaartepunt

- tel deze laatste delen bij elkaar op en je heb de totale Ix / Iy voor de balk

De E is de elasticiteits modulus en die kan je voor hout opzoeken in je leerboek of tabellenboek.
oktagon

Het derde punt van WillemI bezorgt wrs.vragen,de berekening van de aanvullende Ix en Iy vanaf de het zwaartepunt,ofwel de zwaartelijn om x-as en y-as.Mogelijk ook de zwaartelijnenbepaling.

Dus.....

De eigen Ix en Iy zijn dus steeds de (bh^3)/12 van elke balkdeel en het aanvullende is steeds het oppervlak van elk deel bh * (de afstand^2) tot het zwaartepunt van dat aparte deel,dus de factor Fa^2 (met F als opp.en a als afstand).

Het zwaartepunt kun je vanaf elk punt berekenen,maar het makkelijkste is in dit geval om dat te vanuit voor de x-as de bepaling vanaf de onderzijde van de combibalk en voor de y-as vanuit de linkerzijde van de combibalk.
humpfrey

heey,

bedankt voor de snelle reacties,

maar hoe reken ik de I uit tegen over het gemeenschappelijke zwaartepunt.

bvd Frank
oktagon

Als je het zwaartepunt met de bijbehorende verticale en horizontale zwaartelijn hebt bepaald,dus door het zwaartepunt heen,bepaal je vanaf het zwaartepunt van de afzonderlijke delen de afstand tot het gezamenlijke zwaartepunt.

Voor elk deel dan het eigen I met daarbij het eigen opp. maal de bewuste afstand in het kwadraat ,dus Ie (Ixe resp Iye)+ Fa(x of y)^2 (dus ax in x en ay in y richting).

Die gegeven van elk deel tel je op voor de Ix-toaatl en de Iy-totaal.
oktagon

Aangezien de topichouder een beginneling is,maakte ik een schema van het systeem om het

traagheidsmoment van een samengestelde houten balk te berekenen.

Zie ook eerdere uileg van diverse deskundigen(!)

Ik taxeerde de in het groen aangegeven x- en y-as,gaf in het blauw de zwaartelijnen van de afzonderlijke delen aan en gaf de twee opstartlijnen aan om het Zwaartepunt te berekenen (zwaartelijnenkruising in het groen dus!).

De rest wordt verder weergegeven op de schets,hopenlijk begrijpenlijk en leesbaar!

Storing in uploaden,volgt nog!

Koste veel moeite,omdat bestandsnaam niet werd geaccepteerd ( wel jpeg!)!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”