Ger
Artikelen: 0

Schoolmoord Hoogerheide: geen doodslag, maar moord

Levenslang voor moord op school in Hoogerheide

Het gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft woensdag jl. Juliën C. in hoger beroep veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor de moord op een 8-jarige scholier in Hoogerheide op 1 december 2006.

In tegenstelling tot de rechtbank Breda vindt het hof dat er sprake is van moord en niet van doodslag. Het hof overweegt dat de verdachte voldoende tijd heeft gehad om zich te kunnen beraden op de betekenis en gevolgen van zijn voorgenomen daad.
Lees de overwegingen van het gerechtshof op Rechtspraak.nl

Een dergelijke verzwaring komt niet vaak voor. Sinds 2000 hebben de rechtbanken in Nederland 20 keer levenslang opgelegd. In 12 van die 20 gevallen is het vonnis bekrachtigd door het hof, in de andere gevallen gaf het hof dus een lagere straf dan levenslang. Het omgekeerde, zoals in bovengenoemd geval dus, is veel minder vaak voorgekomen; slechts drie keer legde een gerechtshof levenslang op terwijl dit in eerste aanleg niet was gebeurd. Een uitzonderlijk geval dus, waarbij de veroordeling ook voor moord is in plaats van doodslag (waarvoor eerder 12 jaar was opgelegd).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
TheLaw

Re: Schoolmoord Hoogerheide: geen doodslag, maar moord

Mijns inziens een logische verklaring voor het verzwaren van de straf van doodslag naar moord. De voorbedachte rade lijkt aanwezig te zijn geweest door de bedenktijd die de dader heeft gehad.

Over de duur van de straf heb ik mijn twijfels, levenslang zonder behandeling is zo zinloos in mijn ogen (maar soms noodzakelijk). Maarja, de beste man wil zelf niet meewerken aan het onderzoek in het Pieterbaan Centrum. Hierdoor is niet komen vast te staan of hij ontoerekeningsvatbaar is en dus mogelijk TBS zou moeten krijgen.
Ger

Re: Schoolmoord Hoogerheide: geen doodslag, maar moord

Inderdaad: het is "niet gebleken dat verdachte destijds lijdende was aan een geestelijke stoornis of gebrekkige ontwikkeling van de geestvermogens". Dus volledig toerekeningsvatbaar, en gezien het gevaar voor de samenleving en het ontbreken van de verwachting dat de dader veranderd zal zijn na vrijlating, levenslang. Wellicht een harde straf voor die persoon, maar het hof laat de belangen van de samenleving voor gaan.

Overigens, wat ik niet begrijp: de verdachte heeft zichzelf verdedigd. Ik was toch in de overtuiging dat je je moet laten vertegenwoordigen door een advocaat (al is het pro deo)?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Rechtswetenschappen”