Hallo,
Ik vroeg me af als er faculteiten van negatieve getallen bestaan.
Of is faculteiten enkel gedefinieerd voor strikt-positieve getallen ?
Het is nochtans duidelijk te zien in het plaatje bovenaan uit jouw linkthx TD, dat was ik wel even vergeten
Eigen suggesties. Die mogelijkheid staat open, omdat voor de negatieve gehele getallen de gammafunctie niet gedefinieerd is.Zijn dat eigen voorstellen of komen die ergens vandaan (wordt dat ergens zo gebruikt)?
Suggestie:Eigen suggesties. Die mogelijkheid staat open, omdat voor de negatieve gehele getallen de gammafunctie niet gedefinieerd is.
Onzin dat dit onzin zou zijn! Deze definitie voldoet uitstekend, zou ik zo zeggen! Deze reactie ook veel functioneler dan je vorige.Waarom is dit onzin?
Ziet er mooi uit! Er zijn nog wel twee dingen die je je kan afvragen.PeterPan schreef:Een bekende manier om m! te definiëren voor niet alleen natuurlijke getallen gaat als volgt:
\(m! = \frac{(m+N)!}{(m+1)(m+2)\cdots (m+N)}\)voor elke\(N \in \nn\).
\(= \frac{1}{m+1}\frac{2}{m+2}\cdots \frac{N}{m+N}\cdot (N+1)(N+2)\cdots (N+m)\)\(= \prod_{k=1}^N \frac{k}{m+k} (N+1)^m \cdot \frac{(N+1)(N+2)\cdots (N+m)}{(N+1)^m}\)Nu de limiet nemen voor\(N \to \infty\)\(m! = \lim_{N \to \infty} (N+1)^m \prod_{k=1}^N \frac{k}{m+k}\)en daar\(N+1 = \prod_{k=1}^N \frac{k+1}{k}\)is
\(m! = \prod_{k=1}^{\infty} \frac{k}{k+m} \left(\frac{k+1}{k}\right)^m\)In de uitdrukking van het rechter lid zou je voor m ook complexe getallen kunnen invullen voor m, echter geen negatieve getallen!