Iceman
Artikelen: 0

Te veel salaris uitbetaald

Ik ben sinds enkele maanden gestopt met mijn stage. Nu kom ik er net achter dat mijn stagebedrijf mijn stagevergoeding blijft doorbetalen terwijl ik er niet meer werk. Dit is nu al twee maanden het geval. Is het mogelijk dat zij dit geld nog terug kunnen eisen? Of is het nu mijn geld?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden
ferry

Re: Te veel salaris uitbetaald

Volgens mij kunnen ze dat inderdaad terugeisen. Laat ik het zo zeggen, ik zou er niet van uitgaan dat ze dat niet gaan doen.
Iceman

Daar ben ik idd ook vanuit gegaan. Ik heb het geld opzij gelegd en contact opgenomen met mijn stagebedrijf. Hopelijk krijg ik hier geen spijt van...
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden
TheLaw

Een typisch geval van onverschuldigde betaling... ze kunnen het dus gewoon terugeisen. Om jezelf problemen te besparen zou ik het zeker niet uitgeven. Ik meen dat het staat in artikel 6:203 van het Burgerlijk Wetboek, mocht je geinteresseerd zijn het nog op te zoeken.
zachtjesaan

Een typisch geval van onverschuldigde betaling... ze kunnen het dus gewoon terugeisen. Om jezelf problemen te besparen zou ik het zeker niet uitgeven. Ik meen dat het staat in artikel 6:203 van het Burgerlijk Wetboek, mocht je geinteresseerd zijn het nog op te zoeken.

Ja en de mogelijkheid tot vordering verjaart pas na 5 (? of meer?) jaar! Dus het kan nog lang duren voordat zij dat recht niet meer hebbn!
steve

Gewoon dat geld telkens van de rekening waar ze het op storten halen en naar een rekening bij een andere bank doorsluisen (niet via overschrijving: gewoon een bankcheque vragen bij de bank en daarmee naar de andere bank gaan). Zeker niet bellen en hopen dat ze het niet merken. Ik heb zo nog 6 maand elke maand 500 euro op mijn rekening bij gekregen na mijn vakantiewerk, met de ingang van het nieuwe jaar is dat gewoon gestopt. Ik geef het geld natuurlijk nog niet uit moesten ze het komen terugvorderen, maar zolang ze niks vragen hou ik me van den domme en hou ik het lekker bij :D . Ik wist niet dat het na 5 jaar verjaarde, maar dat is in elk geval leuk, dan moet ik nog maar 4 jaartjes wachten :P .
E.Desart

Gewoon dat geld telkens van de rekening waar ze het op storten halen en naar een rekening bij een andere bank doorsluisen (niet via overschrijving: gewoon een bankcheque vragen bij de bank en daarmee naar de andere bank gaan). Zeker niet bellen en hopen dat ze het niet merken. Ik heb zo nog 6 maand elke maand 500 euro op mijn rekening bij gekregen na mijn vakantiewerk, met de ingang van het nieuwe jaar is dat gewoon gestopt. Ik geef het geld natuurlijk nog niet uit moesten ze het komen terugvorderen, maar zolang ze niks vragen hou ik me van den domme en hou ik het lekker bij :D . Ik wist niet dat het na 5 jaar verjaarde, maar dat is in elk geval leuk, dan moet ik nog maar 4 jaartjes wachten :P .

Al eens op het idee gekomen om dit geld gewoon terug te betalen?

Je weet gewoon dat dat geld niet van jou is, en je hoopt dat een vergissing of een regeltje simpele eerlijkheid kan vervangen.

Ik ben ervan overtuigd dat als je geld verliest (door jouw eigen fout) en niemand brengt het terug dat je hemel en hel bij elkaar roept omdat de wereld zo slecht en oneerlijk is.
Eric
steve

E.Desart schreef:Al eens op het idee gekomen om dit geld gewoon terug te betalen?

Je weet gewoon dat dat geld niet van jou is, en je hoopt dat een vergissing of een regeltje simpele eerlijkheid kan vervangen.

Ik ben ervan overtuigd dat als je geld verliest (door jouw eigen fout) en niemand brengt het terug dat je hemel en hel bij elkaar roept omdat de wereld zo slecht en oneerlijk is.

Dan zou ik idd kwaad zijn, dat is waar. Maar het is een groot bedrijf waardoor ik eigenlijk niet zoveel wroeging voel. Als het nu bij een zelfstandige was dat ik had gewerkt dan had ik het wrs wel teruggegeven, maar nu? Pff, ik bedoel dat is toch iets van een 3000 euro dat ik erbij kreeg, als ik bel dan vragen ze het zeker terug, nu trekken ze zich er niets van aan en ik denk niet dat ze failliet gaan gaan van die 3000 hoor. Ik daarentegen kan daar wel veel leuke dingen mee doen :D
Spitfire28

wat ik mij afvraag, mogen ze dit geld dan terugvorderen inclusief intresten?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Phys

Ik heb het idee van wel. Een kennis van me heeft een tijdje geleden ten onrechte geld gekregen van de belasting (i.v.m. reizen in het buitenland, zorgtoeslag waar hij geen recht op had, bla bla), en na twee jaar is het geld inclusief rente teruggevorderd. Zelf heb je immers rente kunnen vangen van dat onterecht gekregen geld, dus op de rente had je ook geen recht.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Morzon

Dan zou ik idd kwaad zijn, dat is waar. Maar het is een groot bedrijf waardoor ik eigenlijk niet zoveel wroeging voel. Als het nu bij een zelfstandige was dat ik had gewerkt dan had ik het wrs wel teruggegeven, maar nu? Pff, ik bedoel dat is toch iets van een 3000 euro dat ik erbij kreeg, als ik bel dan vragen ze het zeker terug, nu trekken ze zich er niets van aan en ik denk niet dat ze failliet gaan gaan van die 3000 hoor. Ik daarentegen kan daar wel veel leuke dingen mee doen :P
Van die 3000 euro kan dat bedrijf twee keer de loon van een werknemer betalen.

Je argumentatie.. :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
Phys

Het argument is meer: 3000 euro is voor een groot bedrijf *niets*, totaal te verwaarlozen vergeleken met de omzet. Er wordt dus niemand geschaad, in tegenstelling tot wanneer één individu een hoop geld verliest.

- Niels Bohr -
Ger

En wat nu als die drieduizend euro ten koste gaat van het goede doelen budget van dat bedrijf? Dan jat je dus indirect van een hulpbehoevende... Gewoon eerlijk zijn, je wordt er zelf niet slechter van.

En bedenk ook: als jij straks een keer wil solliciteren en voor referenties wordt gebeld naar de werkgever waar je nu die 3000 euro van hebt, dan wil je graag dat die vertelt dat je integer bent.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Phys

Uiteraard, maar dit was als tegenwerping op de niet al te sterke vergelijking van E.Desart:

- Niels Bohr -
steve

Ik denk niet dat bedrijven geld storten uit hun 'goede-doelenbudget' op de rekening van hun personeelsleden hoor. Dus er zal niets veranderen aan het goede doelen budget van dat bedrijf, en anders sja wat moet ik daar dan op zeggen, ik vind dat dan idd erg dat iemand anders daar niet mee geholpen werd, maar ondertussen ben ik er zelf wel goed mee he. Er sterven jaarlijks ook miljoenen mensen aan ondervoeding of ondrinkbaar water, maar jij zal toch ook wel gewoon wat geld sparen op je bankrekening dat je niet stort op het rekeningnummer van unicef ofzo he.

En ik denk niet dat een bedrijf met 3000 euro 2 maand loon kan uitbetalen hoor :P , of het moesten echte gierigaards zijn. dat zou 1500 euro per maand bruto zijn, dan heb je 750euro per maand netto ongeveer, daar zou ik maar snel weggaan hoor :D , en nogmaals: het is niet dat dat bedrijf nu ineens iemand gaat moeten ontslaan voor 3000 euro he, als dat zo zou zijn geweest dan stond het bedrijf toch al op het punt failliet te gaan.

Ethisch gezien is het natuurlijk fout, maar persoonlijk moreel heb ik er eigenlijk geen problemen mee en ook geen spijt van. Stel dat de overheid je vergeet een belastingsbrief te sturen, en je doet alsof je niet weet dat er 1 komt, hebben jullie dan ook wroeging dat je dat jaar geen belasting moest betalen? Want een deel van het belastingsgeld gaat naar een goed-doel budget voor ontwikkelingshulp en de overheid kan er mss wel 2 maand loon mee betalen van een ambtenaar?

Misschien is het omdat ik belg ben dat ik met zulke dingen geen problemen heb (2de plaats wereldranking belastingsontduiking per inwoner :D ), maar ik vind dat kunnen, net zoals die trucjes die iedereen kent om een snelheidsboete te kunnen doen seponeren zonder te betalen enzo, daar heb ik ook geen problemen mee.

Terug naar “Rechtswetenschappen”