mr.mouctar
Artikelen: 0

Langzaam verdampende vloeistof met kleur?

hallo beste mensen,

ik ben voor mijn afstudeerproject bezig met het maken van een installatie met twee bakken water. (ik studeer aan de kunstacademie; industrial design and robotics) In de bakken komen meerdere golven (een soort omgebouwt double slit experiment). Het water kleur ik met kleurstof. Ik loop nu tegen het probleem aan dat de kleurstof die ik gebruik na verloop van tijd naar de bodem zakt. Het lost op de een of andere manier niet op. Mijn eerste vraag is dan ook weten iemand van jullie een goede winkel (het liefst in de buurt van Utrecht) waar ik goede kleurstof kan kopen die echt oplossen in water?

Mijn tweede vraag is volgens mij wat ingewikkelder. Uiteraard verdampt het water na een tijd. Echter sprak ik laatst met iemand die suggereerde dat er stofjes bij het water te doen zijn waardoor het veel minder snel verdampt. Hij stelde dat het chloor en de kalk de grootste boosdoeners waren en deze het water volume snel deden afnemen omdat zij snel zouden verdampen. Ik vroeg me af kan iemand dit verhaal van deze "wonder-middeltjes" verifieren en mij het recept verschaffen? Een andere vloeistof, kleurbaar en met dezelfde dichtheid als water, die minder snel verdamt is ook van harte welkom. Is wellicht gedistileerd water een betere optie dan kraanwater en zoja waar kan ik dit verkrijgen?

ik hoop dat er iemand mij kan helpen

bij voorbaat dank,

Tom Kok

p.s. mijn scheikunde kennis is vergelijkbaar met geen scheikunde kennis
thermo1945

Re: Langzaam verdampende vloeistof met kleur?

Ik loop nu tegen het probleem aan dat de kleurstof die ik gebruik na verloop van tijd naar de bodem zakt.
Laat je geen enkele inkt aanpraten, want inkt is een suspensie: een verzameling heel kleine deeltjes vaste stof in water. Op termijn liggen ze alle op de bodem. Regelmatig roeren zou echter kunnen helpen. Maar kan dat, gezien je experiment?
Uiteraard verdampt het water na een tijd.
Een deksel erop vertraagt het verdampen enorm.
Benm

Er zijn natuurlijk stoffen genoeg die kleur geven en daadwerkelijk oplossen. Ik weet niet hoe intens en welke kleur je wilt hebben, maar er zijn er genoeg.

Wat dat verdampen betreft: kalk, chloor en dergelijke hebben er niets mee te maken, zeker niet in concentraties die je bijv in kraanwater kunt verwachten. Het enige dat je kunt doen is zorgen dat boven het water met water verzadigde lucht staat, iets dat een deksel vrij snel bereikt. Er is verder niets dat je aan water kunt toevoegen dat het verdampen merkbaar beperkt. Wat je wel kunt doen is er een laagje olie op laten drijven, maar dat lijkt me visueel niet zo aantrekkelijk.

Iets anders dan water gebruiken werkt natuurlijk het beste. Bijvoorbeeld glycerol zal amper verdampen, maar dat geldt zeker ook wat zwaardere olien en dergelijke. Nadeel is alleen dat vrijwel alles dat langzaam verdampt ook een vrij 'dikke' vloeistof zal zijn bij kamertemperatuur, en je moet oppassen met brand- en gezondheidsrisicos.
Victory through technology
mr.mouctar

Dank voor jullie reactie. Ik vrees alleen dat een deksel geen optie wordt, omdat ik de golven vanaf het wateroppervlak opwek. De bewegende golfgeneratoren komen van boven zeg maar, dus er zou altijd lucht bij komen, tenzij ik met allerlei rubbers ga werken. Ook om esthetische redenen wordt dit niet echt een optie.

Wat de kleur betreft; het water oppervlak is 50 x 60 cm en zo'n 1 cm diep. De kleur mag behoorlijk intens zijn(de bodem moet vaag zichtbaar zijn. Redelijk intens dus (geen ecoline e.d.) Waar zou je de kleurstoffen kunnen verkrijgen die je suggereert. Als ik er naar google kom ik uit bij grootte fabrieken die niet aan particuleren willen verkopen.... Zijn er speciale winkels of 'normale' winkels die deze goede oplosbare kleurstoffen verkopen?

Glycerol klinkt zeer spannend (ik zag dat het als zoetstof wordt gebruikt). Is dit dik en zoja is het verdunbaar? en is het kleurbaar?

Tom Kok
Benm

Voor die kleurstoffen zou je eens langs kunnen gaan bij een drogist/apotheker, het soort dat ook chemicalien verkoopt voor hobbyisten. Je zou kunnen denken aan bijv pH indicatoren die vaak behoorlijk intens kunnen kleuren, maar ook aan gekleurde zouten die goed oplosbaar zijn. Bijvoorbeeld kopersulfaat, dat is knalblauw, en lost goed op. Er is natuurlijk een hele rits oplosbare zouten die diverse kleuren geven, dus het is maar wat je wilt.

Glycerol is behoorlijk dik, en ik vermoed ook kleurbaar met diverse kleurstoffen. Je kunt het wel verdunnen met water, maar gevolg is dat het water daar dan ook weer uitdampt waardoor het weer dikker (en minder in volume uiteraard) wordt.
Victory through technology

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”