Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Hakan_G
Artikelen: 0

Het overslaan van een tijdsperiode.

Ik ben op dit moment een boekbespreking aan het voorbereiden. Nou heb ik ergens vorig jaar geleerd hoe men in het Nederlands het bovenstaande (titel) noemt. Maar ik ben het vergeten! Weet iemand van jullie misschien nog hoe men dat noemt? Alvast bedankt!

Hakan

NB: In een verhaal dan, hè.
Hans Sterling

Re: Het overslaan van een tijdsperiode.

Bedoel je ''een sprong in de tijd''?
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."
StrangeQuark

Misschien heb ik helemaal fout, maar van 7 jaar geleden Nederlands, was dat niet een hiaat?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Hakan_G

^ Hans Sterling: Het is wel een sprong in de tijd, ja. Maar het had een specifieke naam.

^ StrangeQuark: Nee, van het woord "hiaat" heb ik nog nooit gehoord.

Bedankt, maar dat is niet wat ik zoek. :D
Morzon

Tijdsprong :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
Hakan_G

Tijdsprong :D

:P Dat ik daar niet achterkwam... Stom! Bedankt! :P
StrangeQuark

Mmmh, kan iemand vertellen of ik het goed had of niet? Het kan zijn dat ik het door de war haal met iets anders. Tijdssprong is in ieder geval een stuk logischer ja. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Morzon

Dat heeft iedereen wel eens denk ik :D
Mmmh, kan iemand vertellen of ik het goed had of niet? Het kan zijn dat ik het door de war haal met iets anders. Tijdssprong is in ieder geval een stuk logischer ja. :P
klik

Kort gezegd is hiaat een foutieve weglating.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
StrangeQuark

Mmmh spijtig, ik zou het toch zweren. Oh well.
Veertje

Mmmh spijtig, ik zou het toch zweren. Oh well.
Ik denk dat je het misschien inderdaad verwart met het "hiaat" in de geologie, waarmee dan bedoeld wordt een tijdsperiode waarvan geen sedimenten bewaard zijn gebleven, vanwege erosie, of omdat er in een bepaalde tijdsperiode geen sedimentatie is geweest. (zie wiki link van morzon). Kun je ook zien als het "overslaan van een tijdsperiode".
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
StrangeQuark

Ik denk dat je het misschien inderdaad verwart met het "hiaat" in de geologie, waarmee dan bedoeld wordt een tijdsperiode waarvan geen sedimenten bewaard zijn gebleven, vanwege erosie, of omdat er in een bepaalde tijdsperiode geen sedimentatie is geweest. (zie wiki link van morzon). Kun je ook zien als het "overslaan van een tijdsperiode".

Tja een natuurkundige moet zich eigenlijk ook verre houden van taaltechnische dingen. :D Dankjewel voor de toelichting, ik denk dat het hem daar idd in zit.
Klintersaas
Social:

Aanvullende informatie:

Auteurs hebben doorgaans twee mogelijkheden om minder interessante, belangrijke of relevante gedeelten te behandelen:
  • ze lassen een tijdsprong in: de betreffende periode in de tijd wordt overgeslagen;
  • ze lassen een tijdverdichting in: de betreffende periode wordt ingekort en er wordt enkel een samenvatting van gegeven.
Daar waar een tijdverdichting de continuïteit van het verhaal niet schaadt, krijgen we bij een tijdsprong een verhaal dat niet langer continu is. De afzonderlijke stukken waartussen een of meer tijdsprongen zitten worden in dit geval scènes genoemd en de opbouw een scenische opbouw.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Terug naar “Taalkunde”