Ja ik heb een aansluitende vraag. Opzich is het wel al een beetje beantwoord. Maar omdat de situatie iets anders is wil ik het volgende aan jullie voorleggen.
Ik woon in een studentenhuis met 4 andere bewoners. We hebben op het moment (in de afgelopen paar maanden in snel tempo afgenomen) zeer lage 'waterdruk' en een zeer lage temperatuur van water (het zit ergens tussen lauw en warm...terwijl het in mijn beleving toch echt heet moet zijn als je alleen de warme kraan aanzet) Daarin moeten wij dus douchen en afwassen. (ik stink dus ook
)
De vlam van de geiser, is eergisteren uitgegaan, waarna we hem niet meer aankregen...uiteindelijk dan toch gelukt. De dag daarna ging deze weer uit. Vandaag loodgieter erbij geweest, die zegt: geiser is 30 jaar oud, er moet eigenlijk gewoon een nieuwe in (waarschijnlijk lekt deze ook water). (vlam is inmiddels weer aan trouwens, maar nog steeds dus amper warm wat en weinig water)
Nou komt ie, dit gebouw wordt waarschijnlijk binnen twee jaar gesloopt. Gaat de eigenaar dus een nieuwe betalen, hoogst waarschijnlijk niet. (ook gezien eerdere ervaringen ga ik daar helemaal vanuit, dat deze dat niet gaat vervangen)
In mijn huurovereenkomst staat dat onderhoud buitenshuis (v.b. daken e.d) verantwoordelijkheid is van verhuurder. Ten laste van de huurder is het onderhoud van het gehuurde binnenshuis (v.b die worden gegegen zijn o.a. witten van de muren reperaties aan bellen en sloten e.d.)
Ergens anders staat: groot onderhoud komt ten laste van de verhuurder (evenals de brandverzekering van het pand e.d.)
De vraag is dus hebben we recht op die nieuwe geiser, en zijn de kosten voor de eigenaar? Of mag hij zich beroepen op het feit dat dit pand 'bijna' (datum nog onbekend) gesloopt wordt. (wordt dan trouwens opgekocht door de gemeente)
(Oja detail, wij huren van een aannemer, deze aannemer is niet de eigenaar! Als ik de 'huurbaas' (die aannemer) bel zegt deze dat de geiser de taak is van de eigenaar).
En vraag 2 is, zo ja, hoe moeten en mogen we dit aanpakken als hij dit niet doet. Ja uiteraard advocaat in de arm, heb ik over nagedacht, maar eer die hele procedure rond is, is het tijd voor de sloop ben ik bang.
Plan van aanpak die wij hadden bedacht: huurbaas en eigenaar eerst nog een keer bellen, daarna aangetekende brief waarin we verzoeken de nieuwe geiser te laten plaatsen op hun kosten. Daarna aangetekende brief waarin we dit nogmaals verzoeken, en als er niet binnen ....dagen aan ons verzoek wordt voldaan laten wij de geiser zelf plaatsen en houden we het bedrag wat dit kost in op onze huur.
Kan dit plan jurisch? Of worden we vervolgens het pand uitgezet omdat we geen huur betalen? (iets wat ze volgens helemaal niet erg zouden vinden, want dat hoeven ze ons niet uit te kopen of vervangende woonruimte aan te bieden als het gebouw wordt gesloopt! Dus kans van hun leven misschien wel...)
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. (het liefst met onderbouwing van wetsartikelen)