Hallo,
Ik zit met een mechanisch probleem. Als een wagen een bocht neemt, is er een bepaalde maximale snelheid waarbij de wagen zal kantelen, maar hoe bereken ik deze nu?
Het lijkt me logisch om met momenten te werken. Maar als je nu een bocht naar links veronderstelt, dan wordt de rechterkant van de wagen de kantelas. Dus om de momenten omheen die as te berekenen gebruik ik de zwaartekracht in het massacentrum en de normaalkrachten op de linkerwielen. Deze normaalkrachten kunnen nooit de gehele zwaartekracht compenseren dus er moet nog iets zijn. Dus dacht ik aan de middepuntzoekende kracht. Deze staat in de bocht naar links, naar links gericht en grijpt ook aan in het massamiddelpunt. Maar het moment hierdoor veroorzaakt heeft hetzelfde teken als dat van de zwaartekracht, zo zou de wagen dus nooit kantelen...
Als je dan overstapt op de middelpuntvliedende kracht kan je wel een kanteling krijgen; maar de middelpuntvliedende kracht is een schijnkracht, dus deze oplossing kan toc ook niet correct zijn?
Kan iemand me hiermee helpen?