Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Iceman
Artikelen: 0

In de afbeelding

Is het correct om te schrijven: in de afbeelding is te zien...... of op de afbeelding is te zien......
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden
Grytolle

Re: In de afbeelding

Hangt ervan af of het te zien is in de afbeelding, of staand op haar kader - denk ik
Lathander

voor mij hangt er gevoelswaarde aan vast.

Als ik iets zie in een afbeelding, dan verwijs ik naar een gevoel dat de afbeelding opwekt.

Als ik iets zie op de afbeelding, dan ligt er letterlijk iets het papier dat niet in de afbeelding thuishoort

da's tenminste mijn interpretatie
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Schooljuf

Als ik iets zie op de afbeelding, dan ligt er letterlijk iets het papier dat niet in de afbeelding thuishoort
Dat ben ik niet helemaal met je eens. 'Op de afbeelding' kan ook heel goed betekenen dat iets deel uitmaakt van de afbeelding: 'Op de afbeelding is de Dam te zien' of zo.

'In de afbeelding' zou ik niet zo heel snel gebruiken, tenzij je inderdaad wil wijzen op het gevoel of zo dat een afbeelding oproept.

Terug naar “Taalkunde”