Tc99m schreef:JS schreef:Binnen bepaalde context doet een arts dat al. De mgd, militair geneeskundige dienst wordt getraind in triage. Daar is sprake van een groter algemeen belang. De persoon die niet geholpen wordt zal naar alle waarschijnlijkheid sterven ookal was er nog een mogelijkheid om hem of haar te helpen. Het meest gerechtvaardigde zou kunnen zijn dat de persoon in kwestie zelf kan bepalen om al dan niet zijn of haar leven te beeindigen. In veel gevallen kan de persoon ik kwestie dit niet.
Een arts is dan toch de aangewezen persoon om hier zijn/haar mening over te kunnen geven. (mits hij kennis heeft over het ziektebeeld van de patient). De uiteindelijke keuze om een leven te beeindingen kan nooit alleen van de arts afhangen. Zeker omdat er geen noodzaak is in deze tijd om te handelen zoals bij triage. Zijn bijdrage is een deel.
Het overigge deel zijn de belangen die wel overwogen genomen moeten worden. Binnen een bepaalde contect kan/mag een arts het leven beeindigen van een patiënt.
Ik begrijp je vergelijking. Maar daarbij rijst bij mij de vraag of we terminale patienten uberhaubt palliatief moeten behandelen? Kun je een patiënt in de laatste stadia van de ziekte voor een keuze stellen: de behandeling doorzetten of beëindigen? Ik vind dat onrealistish! Het zou funest zijn wanneer wetenschap mensen voor zoeen keuze zou stellen.
Je zou de vraag ook om kunnen draaien, zou een patient inspraak willen. Indien de patient nog helder van geest is, een stukje zelfbeschikking.
Niet alleen de medische wetenschap staat in dienst van de mens, de mens staat ook in dienst van zichzelf. Als de patient niet toerekenings vatbaar is zou er buiten zijn zelfbeschikking om een keuze gemaakt kunnen worden door zorgvuldig de belangen af te wegen.
Het is een stuk verantwoording van de medische wetenschap om niet altijd te kiezen voor het behoud van leven maar misschien meer naar het confort van leven te kijken. Door een patient geen inspraak te geven dient de wetenschap alleen zichzelf, wat ook wel weer tot inzichten kan leiden.
Echter, ik las het ook al in voorgaande stukken, het financieel belang gaat steed zwaarder mee wegen. In de toekomst zou die wel eens als maatstaaf gebruikt kunnen gaan worden om behandelingen al dan niet voort te zetten. Wel binnen een bepaalde context zoals leeftijd, geslacht, slagings kans, gezondheid...........
Het vergelijk met triage duikt dan weer op, welk belang moet er gedient worden.