Olezgus schreef:Ik vind net deze
link.
Inderdaad geen vast natrium dus, maar een reactie met water waar H2(g) bij vrijkomt.
Je moet het met betrekking tot de electrolyse zo zien: De vorming van vast Na uit Na
+ kost zo veel energie (per electron) dat als je energie in het systeem stopt, die energie eerder in een andere reactie gaat zitten. In dit geval dus de vorning van H
2 en 2 OH
- uit 2 H
2O
Dan zal aan de andere elektrode het volgende wel gebeuren, denk ik:
Cl- - e- --> Cl
Cl + H2O --> HCl + O2
Dat zal niet gebeuren, om een aantal redenen. Ten eerste zijn de reacties niet gebalanceerd, en schrijven we ze liever op een andere manier op:
2 Cl
- --> Cl
2 + 2e
Ten tweede vindt je tweede reactie in water op de volgende manier plaats:
2 Cl
2 + 2 H
2O --> 4 H
+ + O
2 + 4 Cl
-
Je zou dus verwachten dat Cl
2 weer met water reageert en daarbij O
2 vormt. Dit gebeurt normaal gesproken ook (het evenwicht ligt aan de rechterkant van de pijl). Echter, in gevallen waar de Cl
- concentratie hoog is, of wanneer de Cl
2 wordt afgevoerd (borrelt weg uit de oplossing) loopt de reactie eerder de andere kant op.
Maar goed, dit is nog steeds elektrolyse, met stoffen die verdwijnen. Vanaf welke spanning gebeurt dit dan? want een Na+ laat zich toch niet zo maar een elektron opdringen? en een Cl- zal toch ook niet zomaar een elektron afstaan...
Niet zomaar opdringen. Dat electron moet ergens vandaankomen. De electronen die hier genoemd staan zijn in feite rekeneenheden, het zijn geen losse deeltjes die eerst losgeslagen worden en daarna ergens anders worden opgenomen. Zou je dat wel hebben, een los electron en een Na
+ ion, zonder andere zaken in de buurt, dan is de uitkomst onvermijdelijk: Na
+ neemt dat electron op en er komt een enorme hoeveelheid energie vrij. Maar goed, dat is niet de situatie. De situatie is dat er andere deeltjes zijn die liever een electron opnemen, en er zijn ook andere deeltjes die liever een electron afstaan dan Cl
-. De totale uitkomst is dat je vooral water electrolyseert.
Ik zou hier aan willen rekenen, en vond:
wikipedia
Om van Na naar Na+ te gaan, kost 496 kJ/mol, maar hier is het andersom, dus die energie moet erin gepompt worden. (Van Cl kan ik niet uit de gegevens van wiki halen toch? omdat er een elektron bijkomt, zou ik nog een kolom links erbij moeten hebben toch?)
De ionisatie-energie van Na kun je ongeveer gebruiken, maar houd wel in gedachten dat die energieën gelden voor Na atomen en Na
+ ionen in de gasfase. Voor Cl
- kun je deze gegevens sowieso niet gebruiken.
Kosten: 496 kJ/mol = 5,2 eV per deeltje Na+ omzetten naar Na. Als platina-elektroden worden gebruikt, dan moet een uittree-arbeid van 5,65 eV overwonnen worden.
Ik snap niet hoe je aan dat laaste komt.
Oftewel bij de negatieve elektrode (waar Na+ naartoe gaat) moeten de elektronen 10,85 eV aan energie meekrijgen.
Nee, dat zeker niet.
Klopt het nog wat ik doe? en zo ja, hoe moet ik dan verder? zo nee, wat doe ik fout en hoe moet het wel?
Wat je eerst moet doen is de energie uitrekenen die bij de totale reactie hoort, bijvoorbeeld door die van de reactie
2 Na (s) + Cl
2 (g) --> 2 NaCl (s)
op te zoeken of uit te rekenen middels vormingsenthalpieën
vervolgens kun je uitrekenen wat de reactie
2 NaCl (s) --> 2 Na
+ (aq) + 2 Cl
- (aq)
aan energie kost of oplevert.
Het totaal van die 2 levert een bepaalde hoeveelheid energie, die overeenkomt met de energie die nodig is om van 2 mol Na
+ ionen en 2 mol Cl
- ionen 2 mol Na atomen en 1 mol Cl
2 te maken.
Bij electrolyse moet die energie door 2 mol electronen worden overgedragen. Ieder electron draagt dus een bepaalde hoeveelheid energie, waardoor je het benodigde voltage kunt uitrekenen. Maar nogmaals, dat zegt allemaal weinig, want je zult ook bij die spanning water electrolyseren en geen Na
+ of Cl
-.