Ruben01
Artikelen: 0

Chemisch evenwicht en thermochemie

Ik heb in mijn cursus verschillende grafieken staan zoals hieronder waar het verband tussen de Gibbs vrije energie en het reactie-evenwicht weergegeven wordt.

Je zou naar het schijnt tussen die grafieken en het geactiveerd complex een verband moeten kunnen leggen maar ik zou niet weten hoe ik dat moet uitleggen.

Kan iemand daar een uitleg voor geven ?
evenwicht_grafiek
evenwicht_grafiek 651 keer bekeken
Fred F.
Pluimdrager

Re: Chemisch evenwicht en thermochemie

Geactiveerd complex? Wat bedoel je?
Hydrogen economy is a Hype.
Ruben01

Geactiveerd complex? Wat bedoel je?
Ik bedoel daarmee het volgende:

Geactiveerd complex

En naar het schijnt moet je die grafiek daarmee kunnen combineren ?
Fred F.
Pluimdrager

Het geactiveerde complex ligt op het maximum in een plot waarbij de energie uitgezet is tegen de voortgang van de reactie.
Dit gaat toch alleen over de activeringsenergie die nodig is om van reactant(en) via het geactiveerde complex naar product(en) te gaan waardoor een maximum in de potentiële energie ontstaat?
Ruben01

@Fred: dacht ik ook maar de docent zei tijdens zijn les dat we daar zelf eens op moesten denken omdat hij dat mogelijk als bijvraag ging stellen op het mondeling examen. Omdat ik niet wist hoe je die curves waarin de Gibbs vrije energie voorgesteld wordt moet gaan combineren met het geactiveerd complex stelde ik deze vraag.

Nu hopen dus dat ik die bijvraag niet krijg :D
Ruben01

Ik heb nog een beetje zitten zoeken op google en ben op het volgende gekomen:

http://chemistry.che.georgiasouthern.edu/j..._9-23-28-05.pdf

Op de eerste pagina van het pdf bestand staat er blijkbaar een grafiek met het geactiveerd complex aangeduid en op de y-as gaat men de Gibbs vrije energie gaan afbeelden, ik begrijp er niet zo heel veel van wat daar staat maar zou dat het antwoord kunnen zijn op mijn vraag ?
Fred F.
Pluimdrager

Algemeen: als de evenwichtsreactie A + B <==> C + D door een geactiveerd complex gaat dan is de Gibbs free energy van dat geactiveerd complex een maximum tussen reactanten A+B en producten C+D. Ik zie niet wat dat te maken heeft met het minimum van jouw allereerste grafiek. Die laatste geeft aan dat bij een evenwichtsreactie de samenstelling van het evenwichtsmengsel zodanige hoeveelheden A , B , C en D zal bevatten dat de Gibbs free energy van dit mingsel minimaal is. Het geactiveerde complex komt in de berekening van de Go van dat evenwichtsmengsel niet voor.

Wel bestaat er een verband tussen de evenwichtsconstante K en de ΔGo van de reactie, maar dat staat in ieder fatsoenlijk thermodynamicaboek. Ik heb echter nog nooit en verband gelezen tussen de activeringsenergie en de evenwichtsconstante K. Alleen geeft de bekende Arrheniusvergelijking een verband tussen reactiesnelheid en temperatuur.

Het is mij ook niet duidelijk wat jouw docent nu precies in gedachten heeft. Ben wel benieuwd trouwens....

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”