ArthurZwit
Artikelen: 0

Krachtafdracht

Ik heb eerder hier ook een topic geplaatst, ben nu na wat onderzoek zelf wel achter de meeste antwoorden op mijn vragen gekomen, heb alleen nog 1 relatief simpele vraag.

Ik heb een simpele staalconstructie, het bestaat uit 2 delen. Het eerste bestaat uit 2 verdiepingen en is een stalen constructie met een standaard constructie bestaande uit hea staanders en ipe liggers. De staanders worden geplaatst om de 2,5 meter eveneens als de liggers, alleen overspannen die enkel over de kortste overspanning. De afmetingen zijn 10m x 15m, en 6m hoog, 3m per verdieping.

De dakbedekking bestaat uit golfprofielplaten en de verdiepingsvloer wordt een kalkzandsteenvloer.

Het andere deel van het gebouw heeft geen verdiepingen en een hoogte van 4 meter. Hier is enkel het dak de enige belasting bovenop de constructie. De h.o.h. afstanden voor het plaatsen van de profielen is het zelfde.

Wat ik nu precies moet weten is heel simpel eigenlijk gewoon de krachtafrdacht. Hoeveel % van de belasting komt op de staanders, hoeveel komt op de liggers, hoe wordt dit weer overgegeven op de staanders, etc.

Ook in hoeverre ik vakwerken moet toepassen om stabiliteit te garanderen.

In de bijlage heb ik de profielen voor de begane ground groen gekleurd, de verdieping rood.
Bijlagen
constructie
constructie 446 keer bekeken
Phys

Re: Krachtafdracht

Verplaatst naar Constructie- en sterkteleer.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
oktagon

Re: Krachtafdracht

Van de lange dwarsliggers (10 m) komt 50% op elke staander,ook van de verd.vloer.

Afh. van de aansluiting balken op kolommen kun je een deel; van een buigend moment overbrengen op de kolommen;je maakt dan volledige ofwel gedeeltelijke inklemmingen.

De dakliggers worden in jouw geval meestal gemaakt met een voorbuiging (fabr.) om een lichter profiel te krijgen en worden dan alleen op sterkte berekend.

Schoorbelasting moet ook berekend worden,zowel voor de wanden als voor de dakconstructie.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”