voor een schoolproject moet ik een batterij maken die een autotje moet aandrijven. Bij dit project moet ik natuurlijk mijn medeleerlingen verslaan.
Het concept wat ik met mijn projectgroep bedacht hebben bestaat uit een aangepaste leclanché cel waarbij de negatieve elektrode een aluminium bakje is met een geoxideerde binnenkant, de geoxideerde binnenkant is een soort natuurlijke semi-permeabele wand. De postieve elektrode is een koolstofstaafje, het elektroliet is aangezuurd KMnO4. Deze cel heeft veel voordelen maar er is een groot nadeel, er kan een nevenreactie optreden, namelijk als KMnO4 met geconcentreerd zwavelzuur reageert tot Mn2O7. Mn2O7 is opzich een ongevaarlijk stofje totdat er iets van warmte bijkomt dan is het zeer explosief omdat er reactief zuurstof en ozon word gevormd.
natuurlijk gaan we eerst testen hoe de temperatuur verloopt bij deze cel, dit doen we in de zuurkast, maar als de cel ontploft moeten wij dit idee meteen verwerpen wat ongunstig is omdat deze cel de meest potentie heeft.
Iemand tips om ervoor te zorgen dat het ding niet ontploft?