Dank je voor het kommentaar PollopXXIII.
We zijn het dus eens over het feit dat onzuiverheden het vriespunt van water verlagen. (Onzuiverheden verhogen trouwens ook het kookpunt)
Daarom spreken we over vriespuntsverlaging van water (dat we dan onderkoeld noemen) en over kookpuntsverhoging.
Dat laatste is nogal gevaarlijk omdat het koken een beetje "explosief " en spattend gebeurt als het koken uiteindelijk dan toch begint. Dit heb ik in een keukengebeuren reeds echt meegemaakt.
Dat water bij verminderde druk op lagere temperatuur kookt is welbekend, evenals de reden waarom dat zo is (zoals uitgelegd door Pollop). Als de druk zeer snel laag genoeg gemaakt wordt zal het water zelfs zonder uitwendige warmtebron gaan koken. De nodige warmte voor dat koken zal het aan zichzelf moeten onttrekken en het kan zelfs zover komen dat het water al kokend bevriest.Die proef heb ikzelf ooit gezien in de natuurkundeles. Ik heb altijd gedacht dat de bevriezings temperatuur gewoon dezelfde bleef dus =0°C, bij om het even welke druk.
Van vriespuntsverlaging bij lage druk had ik nog niet gehoord, maar ben steeds bereid om te leren. De uitleg die je geeft klinkt aannemelijk dus ben ik verder gaan zoeken. Op de site:
http://wps.prenhall.com/wps/media/objects/...ges/FG10_28.JPG
heb ik het toestandsdiagam van water gevonden en enigszins tot mijn verbazing is het zo dat de bevriezingstemperatuur volgens dat diagram (heel lichtjes)
stijgt met afnemende druk. Misschien kan je eens naar dat plaatje kijken en schrijven wat je er van denkt. Voor mij is het in elk geval een verrassing