Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
mngm
Artikelen: 0

tegenstrijdigheid in relativiteitstheorie

Een schetsje:

Afbeelding

Bij het eerste geval staan de lichtbron en de 2 waarnemers A en B stil, het licht komt dus op hetzelfde ogenblik bij hun aan.

Bij het 2de geval bewegen A en B met een snelheid V, het licht komt eerst aan bij A dan als bij B, dit is de relativiteit van de gelijktijdigheid, voor A is de lamp eerder aan dan voor B.

Bij het derde geval beweegt de lamp met een snelheid V. Volgens de relativiteitstheorie zou het licht bij A en B op het zelfde ogenblik moeten aankomen.

Maar de relativiteitstheorie zegt ook dat je in de ruimte onmogelijk kan weten of je beweegt of niet, bij het laatste geval kan het dus zijn dat de lichtbron beweegt of dat A en B bewegen, dit is in feite juist hetzelfde als in geval 2 en B zal het licht eerder ontvangen dan A!!!
mngm

Re: tegenstrijdigheid in relativiteitstheorie

geen reactie om de fout (die er niet inzit :shock: ) aan te tonen? :?:

nog een ander voorbeeld dat de tegenstrijdigheid aantoont:

A en B zijn 2 lichtbronnen die zich beide met een verschillende snelheid (v en 2v) voortbewegen in dezelfde richting.

Bij de eerste stap op de tekening steken beide bronnen het licht aan en vertrekt het licht in de richting waar ze zich in bewegen.

De snelheid van het licht is altijd constant volgens de relativiteitstheorie dus gaat het licht van A en B even snel, na een bepaalde tijd zijn de 2 lichtbundels nog altijd evenver van mekaar verwijderd terwijl B al verder van A verwijderd is.

het rode ventje is een stilstaande waarnemer die naar de lichtstralen en naar A en B kijkt, wat ziet hij, in een bepaalde hoeveelheid tijd is de lichtstraal van A langer dan die van B!

waar zit de fout? in het feit dat de lichtsnelheid niet absoluut is denk ik!

Afbeelding
Anonymous

de lichtsnelheid is echt wel absoluut, dat is een zekerheid

de waarnemer zal denk ik nooit een lichtstraal zien die niet op hem gericht is, dus dat klopt al niet.

en mocht je dan aannemen dat dit toch zo zou zijn: het is niet omdat de waarnemer denkt dat de ene straal langer is, dat dit echt zo is.

ik denk niet dat er zo een tegenstrijdigheid in de relativiteitstheorie zit.
Anonymous

In de speciale relativiteitstheorie vertrekt men juist van het postulaat dat de lichtsnelheid in elk niet versnellend referentiesysteem de lichtsnelheid (in vacuum) constant is ( en niets sneller kan dan het licht).

Door dit consequent aan te houden komt men tot zaken als tijdsverkorting, afstandsverkorting en de relativiteit van gelijktijdigheid.

De relativiteit van gelijktijdigheid wordt aangetoond in uw eerste vb. Dat gebeurtenissen samenvallen hangt af van het referentiekader waarin men zich bevindt. Dat dit als een tegenstrijdigheid wordt aangevoeld komt door ons absolute denken over ruimte en tijd.
mngm

Anonymous schreef:de lichtsnelheid is echt wel absoluut, dat is een zekerheid

de waarnemer zal denk ik nooit een lichtstraal zien die niet op hem gericht is, dus dat klopt al niet.

en mocht je dan aannemen dat dit toch zo zou zijn: het is niet omdat de waarnemer denkt dat de ene straal langer is, dat dit echt zo is.

ik denk niet dat er zo een tegenstrijdigheid in de relativiteitstheorie zit.
Het doet er hier nu helemaal niet toe of dat die waarnemer die straal werkelijk kan zien, dat heeft er niets mee te maken.

Zekerheden bestaan niet, alleen de onzekerheid is een zekerheid!

Peterdevis:

Men vertrekt in de speciale relativiteitstheorie inderdaad van dat de lichtsnelheid absoluut is, maar wat ik niet snap is waarom!

En ik heb nog geen enkele proef gezien die sluitend aantoond dat de lichtsnelheid absoluut is.

In de relativiteit van de gelijktijdigheid zie ik geen tegenstrijdigheid maar wel bij dit voorbeeld dat ik geef, Ik zie het verschil niet tussen de 2de en de 3de situatie terwijl er volgens de relativeitstheorie wel een is.
Anonymous

Men vertrekt in de speciale relativiteitstheorie inderdaad van dat de lichtsnelheid absoluut is, maar wat ik niet snap is waarom!

En ik heb nog geen enkele proef gezien die sluitend aantoond dat de lichtsnelheid absoluut is.
Theoretisch gezien komt men via de wetten van maxwell tot de vaststelling dat de voortplantingssnelheid van elektromagnetische golven in het vacuüm steeds hetzelfde is ongeacht het gebruikte assenstelsel. M.a.w Of de waarnemer nu beweegt of niet hij zal steeds een zelfde snelheid van het licht meten.

Er zijn wel degelijk proeven uitgevoerd om dit aan te tonen. Bv het Michelson-Morley experiment.

Hier werd de lichtsnelheid gemeten in de richting van de aardbaan rond de zon en loodrecht op die richting. beide snelheden waren exact hetzelfde

(zie http://galileoandeinstein.physics.virginia...michelson.html)
In de relativiteit van de gelijktijdigheid zie ik geen tegenstrijdigheid maar wel bij dit voorbeeld dat ik geef, Ik zie het verschil niet tussen de 2de en de 3de situatie terwijl er volgens de relativeitstheorie wel een is.
Bij het 2de geval bewegen A en B met een snelheid V, het licht komt eerst aan bij A dan als bij B, dit is de relativiteit van de gelijktijdigheid, voor A is de lamp eerder aan dan voor B.

Bij het derde geval beweegt de lamp met een snelheid V. Volgens de relativiteitstheorie zou het licht bij A en B op het zelfde ogenblik moeten aankomen.
De "fout" ligt hier dat u bij uw beweringen er nooit bij zegt welke waarnemer dit zo ziet. Voor de buitenstaander is situatie 2 en 3 wel degelijk verschillend. Voor een waarnemer in punt A situatie 2 en 3 wel gelijk (als je de pijl in situatie drie omdraait)
mngm

michelson morley bewijst helemaal niets, stel dat c niet absoluut is en dat je altijd c + v (v van de lichtbron) moet doen en je past dit toe op michelson morley dan vertrekt de lichtstraal van de lichtbron aan c + v (hier is v de snelheid van de aarde) en dan komt hij tegen de spiegel waar hij weer weerkaatst wordt aan c - v en dus kom je terug op c uit, maar dit is geen bewijs dat c absoluut is. De waarnemer moet bewegen tov de lichtbron om een verschil te merken terwijl dit bij michelson morley niet zo is!

Terug naar de tekening, de waarnemer die deze situaties ziet is iedere keer dezelfde die stilstaat (tov de lamp en de 2 waarnemers in geval 1) dus daar kan het niet aan liggen.
Anonymous

michelson morley bewijst helemaal niets
Hola Pola, lees de opgegeven link eens grondig dan zul je zien dat jou redenering niet opgaat.

Voor de waarnemer die stilstaat (laten we hem c noemen) zijn situatie 2 en 3 niet identiek.
Anonymous

mngm schreef:Men vertrekt in de speciale relativiteitstheorie inderdaad van dat de lichtsnelheid absoluut is, maar wat ik niet snap is waarom!

De relativiteitstheorie berust op een oude stelling van gallilei namelijk het relativiteitsprincipe. de exacte formulering ken ik niet maar het komt er op neer dat je in de ruimte van jezelf niet kan weten of je beweegt tenzij je vergelijkt met een lichaam uit een ander referentiekader m.a.w. in een ruimteschip zou je enkel je eigen beweging kunnen waarnemen door naar buiten te kijken. Op basis hiervan vecht Einstein de klassieke mechanica aan.

Om het ook eens met een voorbeeld te stellen: stel je beweegt door de ruimte aan de lichtsnelheid in een gesloten doos, vervolgens kijk je naar jezelf in een spiegel. Volgens de klassieke mechanica van Newton zou je dan geen spiegelbeeld hebben want het licht heeft niet genoeg snelheid om van je lichaam weg te gaan. Maar dit is in strijd met het relativiteitsprincipe: want dan zou je binnen hetzelfde referentiekader kunnen waarnemen dat je beweegt. Je zou dan weer kunnen denken dat het licht van je lichaam vertrekt met je eigen snelheid © plus de lichtsnelheid. Dan zou het licht in de spiegel terugkaatsen met een snelheid van 2c. Wat ook weer in strijd is met het relativiteitsprincipe want theoretisch gezien zou je dan ook weer je eigen beweging kunnen waarnemen. Hieruit volgt dat het licht met een constante snelheid c beweegt die gelijk is voor elke waarnemer
Anonymous

Dat de lichtsnelheid steeds 300.000 km/sec is ongeacht het referentiestelsel waarin men zich bevindt , volgt reeds uit de wetten van Maxwell. Uit deze wetten wordt de electromagnetische golfvgl (= licht)afgeleid. Deze golf heeft een snelheid c ongeacht het referentiestelsel.
Anonymous

Ik denk dat het licht bij allebij op hetzelfde moment aankomt. Als 2 dingen op hetzelfde moment in tegengestelde richting vertrekken en het voorwerp dat deze dingen heeft veroorzaakt met de zelfde snelheid als deze 2 voorwerpen met 1 van die voorwerpen meebeweegt dan komen de voorwerpen op allebei de plaatsen op hetzelfde moment aan. Het maakt op het derde plaatje dus niet uit of de lamp nu wel beweegt of niet.

Terug naar “Natuurkunde”