(ofwel: totdat de opsporingsdiensten geconstateerd hebben dat je geen origneel bezit).
Nee, om een thuiskopie te hebben hoef je geen origineel te hebben. Dat zou namelijk het hele idee achter de thuiskopie te niet doen.
Overigens vraag ik me sterk af hoe de conclusie ('downloaden is illegaal') volgt uit het proces dat gevoerd is. Het proces gaat over de heffing die voor thuiskopieren gevraagd wordt. De rechter heeft gezegd dat er bij de vaststelling van die heffing rekening mag worden gehouden met het feit dat veel privékopieën van illegaal materiaal worden gemaakt. Er is mijn inziens niet gezegd dat de handeling illegaal is. Er is alleen gezegd dat het materiaal illegaal is, maar dat is voor het maken van een thuiskopie niet relevant.
Edit: uit het vonnis:
Aw toestaat een thuiskopie te maken, ook indien een illegale kopie van het werk wordt gekopieerd, en dat bij vaststelling van de thuiskopievergoeding die (laatste) kopieerhandeling in aanmerking moet worden genomen.
Lijkt me redelijk duidelijk. Downloaden is niet illegaal (ten minste niet op basis van deze uitspraak of de auteurswet).
Edit 2: Okee, ik had iets verder moeten lezen:
4.4.3. De rechtbank stelt voorop dat het maken van een privé-kopie van illegaal materiaal een illegale handeling is. Deze handeling valt niet onder de werkingssfeer van artikel 16c Aw. In de parlementaire geschiedenis zijn weliswaar aanknopingspunten te vinden voor een andere uitleg, maar de door de minister voorgestane en door de regering onderschreven uitleg, waarbij ervan wordt uitgegaan dat een privé-kopie van een illegale bron legaal is, is in strijd met de drie-stappen-toets van artikel 5 lid 5 van de Richtlijn.
Ik vind het niet echt een sterke uitleg. Ik vraag me af of deze uitspraak lang blijft staan...