Een schoorsteen met een lengte L en een breedte w met L>w is weergegeven in figuur (a).
De schoorsteen kantelt, valt en breekt af (figuur (b)) op een zekere hoogte h. Hoe groot is deze hoogte waarbij hij afbreekt?
Moderator: physicalattraction
De vraag heeft alles met momenten te maken en daar speelt de hoek een grote rol.De vraag kan zich reduceren tot 'waar is de trekkracht het grootst?'. Blijkbaar is dit onafhankelijk van de hoek waarop de schoorsteen breekt.
Het lijkt me dat je juist daarom ervan uit moet gaan dat de constructie overal even sterk is.En waar hij breekt, dat is volgens mij moeilijk voorspelbaar. Het hangt er maar vanaf waar het zwakste punt in de constructie zit.
Prima! Een korte en bondig berekening.Rov schreef:Ik dacht hier aan voor de oplossing (analoog aan die van dirkwb maar wat korter).
De toren begint verticaal in rust en valt door de zwaartekracht. Om te zien waar de toren breekt kunnen we ons ook afvragen welke fractie van de lengte een tangentiële versnelling groter dan\(g \sin \theta\)heeft met theta de hoek tussen de toren en de verticale as.
//
Hier zien we onmiddellijk dat\(r > \frac{2}{3} \ell\).
PS: Sorry voor de late bijdrage.