Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
XpreZ
Artikelen: 0

Nasa waarschuwt voor zonneactiviteit in 2012

NASA waarschuwt voor zonneactiviteit in 2012
Sunday, 18 March 2007

Gegevensanalyse van de zon door de NASA heeft aangetoond dat tijdens de zonneactiviteitspiek in 2012 de zonneactiviteit 30 tot 50 procent heviger is dan de vorige piek in de zonnecyclus. Er is een officiele waarschuwing gegeven voor dat jaar.

Op basis van de zonnevlekken is een model gemaakt van een zogenaamde golfstroom in de zon zelf. De snelheid van deze golfstroom bepaalt de activiteit van de zon die om de 11 jaar een hoogtepunt bereikt. Rond 2001 was het vorige zonnemaximum. Op dinsdag 3 november 2003 werd de zwaarste zonnevlam ooit gemeten, veroorzaakt door zonnevlek 486. Deze werd geclassificeerd als een X.28 zonnevlam. In 2001 werd een X.20 zonnevlam gemeten. De instabiliteit van de magnetische velden op de zon wordt veroorzaakt doordat de polen van de zon rond die periode omkeren.

Echter berekeningen tonen aan dat in 2012 de zonneactiviteit nog heviger zal zijn, zo'n 30 tot 50 procent dan het vorige maximum. Dit is gebaseerd op plasma-flow analyses in de zon. Waarom dit precies gebeurt, weet men niet.

De zonneactiviteit zal coronal-mass ejections veroorzaken. Deze uitbarstingen met geladen deeltjes kunnen satellieten uit laten vallen en ernstige scheuren in het aardmagnetisch veld veroorzaken, waardoor elektrische apparaten op aarde defect kunnen raken, radiostoringen op kunnen treden en het Noorderlicht te zien is. Daarnaast valt het precies samen met het steeds zwakker wordende magnetische veld van de Aarde die, volgens sommige wetenschappers, ook elk moment van polariteit kan veranderen. En het is juist het magnetisch veld van de Aarde die ons tegen de uitbarstingen op de zon beschermt, dit kan dus een ramp betekenen.

In mei 2012 staan de twee grootste planeten van het zonnestelsel, Jupiter en Saturnus precies lijnrecht tegenover elkaar ten opzichte van de zon. Sommige wetenschappers denken dat ook dit invloed kan hebben op het gedrag van de zon, door de getijdenkrachten die die enorme planeten veroorzaken.
Bron:

NASA

Is dat echt zo? ik heb dit van het pietpaulusma forum af gehaalt. kan iemand bevestigen of dit echt waar is :D

Ik vraag me dan ook of het echt bevestigd is door nasa, en niet zo'n persoontje die in de maya's gelooft en dit verhaal verzonnen heeft.

[edit door Miels: quote tussen quotetags geplaatst]
Jan van de Velde
Moderator

Re: Nasa waarschuwt voor zonneactiviteit in 2012

XpreZ schreef:Is dat echt zo? ik heb dit van het pietpaulusma forum af gehaalt. kan iemand bevestigen of dit echt waar is :D

Ik vraag me dan ook of het echt bevestigd is door nasa, en niet zo'n persoontje die in de maya's gelooft en dit verhaal verzonnen heeft.
NASA waarschuwt voor zonneactiviteit in 2012

Sunday, 18 March 2007

Gegevensanalyse van de zon door de NASA heeft aangetoond dat tijdens de zonneactiviteitspiek in 2012 de zonneactiviteit 30 tot 50 procent heviger is dan de vorige piek in de zonnecyclus. Er is een officiele waarschuwing gegeven voor dat jaar.
da's oud nieuws, 2006:

http://science.nasa.gov/headlines/y2006/10...tormwarning.htm
March 10, 2006: It's official: Solar minimum has arrived. Sunspots have all but vanished. Solar flares are nonexistent. The sun is utterly quiet.

Like the quiet before a storm.

This week researchers announced that a storm is coming--the most intense solar maximum in fifty years. The prediction comes from a team led by Mausumi Dikpati of the National Center for Atmospheric Research (NCAR). "The next sunspot cycle will be 30% to 50% stronger than the previous one," she says. If correct, the years ahead could produce a burst of solar activity second only to the historic Solar Max of 1958.
De zonneactiviteit zal coronal-mass ejections veroorzaken. Deze uitbarstingen met geladen deeltjes kunnen satellieten uit laten vallen
bekende verschijnselen
en ernstige scheuren in het aardmagnetisch veld veroorzaken, waardoor elektrische apparaten op aarde defect kunnen raken, radiostoringen op kunnen treden
De soep wordt hier nogal heet opgediend. Die 'scheuren' zullen nogal meevallen denk ik, de rest gebeurt bij extreme activiteit wel eens vaker in noordelijke gebieden:

http://www.universityofcalifornia.edu/research/NASA2002.pdf
In March of 1989, an odd glow illuminated the northern horizon of the night sky, while during the day, small black dots appeared on the sun. In ancient times these strange events would have been taken as omens – and they were.

That month, a huge power blackout plunged Canada’s Quebec province into darkness. Six million people lived without electricity for several hours. The culprit was not some mystical demon, but a huge disturbance on the sun’s surface – a coronal mass ejection – that sent billions of tons of charged particles racing toward Earth at speeds of up to 1,200 miles per second. The charged particles funneled to Earth’s magnetic poles, interacting with atmospheric gases and causing the aurora to glow. As the particles approached, they pushed and pulled at the Earth’s magnetic field. Just as a rapidly moving magnet can induce electrical current in a nearby wire, the rapid movement of our planet’s magnetic field generated currents along high-tension wires in Quebec, overloading transformers and bringing down the electric grid.
en het Noorderlicht te zien is.
Dat is een vrijwel dagelijks verschijnsel op hogere breedten.
Daarnaast valt het precies samen met het steeds zwakker wordende magnetische veld van de Aarde die, volgens sommige wetenschappers, ook elk moment van polariteit kan veranderen.
Gobbledegook. Geen zinnige wetenschapper durft ook maar met een benaderinge van enkele tienduizenden jaren te voorspellen wanneer dit gaat gebeuren. Laat staan dat het 'precies' samen gaat vallen.... :D
En het is juist het magnetisch veld van de Aarde die ons tegen de uitbarstingen op de zon beschermt, dit kan dus een ramp betekenen.
Áls het gebeurt, lastig, ja, (zie Quebec-verhaal, en het kan erger) maar een ramp?
In mei 2012 staan de twee grootste planeten van het zonnestelsel, Jupiter en Saturnus precies lijnrecht tegenover elkaar ten opzichte van de zon. Sommige wetenschappers denken dat ook dit invloed kan hebben op het gedrag van de zon, door de getijdenkrachten die die enorme planeten veroorzaken.
dit lijkt me héél ver gezocht gezien de enorme afstanden. Wat me in deze opmerking achterdochtig maakt, de aarde heeft een honderdste deel van de massa van Saturnus, maar staat ook 10 x zo dicht bij de zon. De afstand telt als een derdemacht mee in de berekening van de getijdenkracht, zodat de getijdenkracht van de aarde op de zon nog 10 x zo sterk is als die van Saturnus.

Hoe dan ook, zo te zien een mooie mix van waarheid, overdrijving en fictie. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
XpreZ

Hmm, wat raar is, NASA heeft het niet eens over 2012, maar over 2010 en 2011.

Ze overdrijven dus ook inderdaad. Dat komt allemaal doordat gedoe met die maya etc etc ...
Jan van de Velde
Moderator

zodat de getijdenkracht van de aarde op de zon nog 10 x zo sterk is als die van Saturnus.
bedenk ik me ook nog: de aarde staat bovendien ruwweg elke 54 weken lijnrecht tegenover Jupiter. En dan is er ook nog zo'n planeet als Venus, bijna dezelfde massa als de aarde, en nog eens dichterbij de zon ook. Die oefent al een drie keer zo grote getijdenkracht uit als de aarde, en daarmee ruwweg gelijk aan die van Jupiter. Aarde en Venus staan zowat elke 8 maanden tegenover elkaar.

Kortom, onzin.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Benm

Het lijkt allemaal wat overdreven inderdaad, en icm '2012' maakt het natuurlijk wel een sappig verhaal.

Aan de andere kant komt dat maximum in zonneactiviteit er wel gewoon aan, net als iedere 11 jaar, en kunnen we daar best iets van merken als het heftig is. Uiteraard vervelend als het communicatie verstoort, maar wellicht juist ook wel heel fraai als we hier in nederland het noorderlicht eens goed zien.
Victory through technology
XpreZ

Maar het gebeurt iedere 11 jaar, dus ik weet niet wat hier nou speciaal aan is. De mensen leven al zolang op deze aardbol, en iedere 11 jaar is er een nieuwe cylus van de zon. Dus het is een beetje overdreven gedoe. En Nasa heeft het niet echt over 2012, maar eerder over 2010 en 2011. De vorige cyclus was in 2001 dus zou het ook wel goed kunnen dat het 2012 word.
Benm

Dat 11 jaar patroon zit er inderdaad gewoon in, maar voor zover ik weet is het de ene keer wel heftiger dan de andere.
Victory through technology

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”