Lathander
Artikelen: 0

Notepad++

Notepad++ is een gratis text-editor, met syntax highlighting voor ongeveer 20 talen, plugins, addons en veel meer.

Overal lees ik dat dit ding bijzonder goed is en programmmeurs prijzen het voor diens kracht

Mij stoort 1 ding: ze zouden verdorie een hele cursus moeten schrijven vooraleer je er efficiënt mee kan werken.

Zo bijvoorbeeld gebruik ik al een jaar de gratis versie van TextPad.

Als je Textpad installeert en je PC bezit reeds Java, dan zal TextPad automatisch 2 menu-items toevoegen

Compile Java(Compileert het javabestand dat momenteel bekeken wordt in textpad)

Run Java(runt het javabestand dat momenteel bekeken wordt in textpad indien het reeds gecompileerd is)

Notepad++ heeft dit niet. Nou goed, dan maar zelf toevoege zeker?

Vergeet het maar, ik vind nergens in de instellingen de mogelijkheid om een extra item toe te voegen aan het "Run" menu.

Op hun site vind ik dit: http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/run-HOWTO.php

Oef, er bestaat dus een manier om dingen toe te voegen, sinds er variabelen voor zijn. Maar verder geen info.

Google searchen levert niks op, afgezien van een hoop resultaten die niks meer zeggen dan "mij is het wel gelukt"

ja daar ben ik wat mee hoor >_>

Dus richt ik nu mijn vraag aan de mensen hier op dit forum: kan iemand een stap-voor stap uitleg geven hoe dit gedaan moet worden? Want ik wordt hier horendol van.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Ger

Re: Notepad++

Ik ben al jaren een enthousiast gebuiker van Notepad++, maar gebruik ook geen Java. 8-)

Heb even gegoogled voor je, heb je hier wat aan?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
EvilBro

Bekijk in je Notepad++ folder eens shortcuts.xml
Lathander

Heb even gegoogled voor je, Ik ben al jaren een enthousiast gebuiker van Notepad++, maar gebruik ook geen Java. 8-)
Welke talen doe je dan in Notepad++?

Persoonlijk vind ik het handig voor HTML, CSS en Javascript
Bekijk in je Notepad++ folder eens shortcuts.xml
Nja, daar kan ik wel dingen toevoegen, maar hoe weet ik zeker dat het werkt? Dat het classpath wel correct geïnterpreteerd zal worden? En zomaar eventjes een naam zetten? Hoe weet Notepad++ waar te zoeken?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Ger

Evil Lathander schreef:Welke talen doe je dan in Notepad++?

Persoonlijk vind ik het handig voor HTML, CSS en Javascript
Eigenlijk alles voor websites (Wetenschapsforum en nog wat andere sites). Da's dus PHP, HTML, CSS, JS en af en toe wat SQL. Ik ben ook niet echt een volbloed programmeur, maar een hobbyist (die bijna een derde van zijn tijd aan websites besteed).

Ik heb trouwens ook een tijdje de Crimson Editor gebruikt, maar de syntaxhighlighting in Notepad++ beviel me erg goed toen ik een keertje achter iemand anders' pc bezig was. Sindsdien gebruik ik dat. Het enige nadeel vind ik dat comments in Comic worden weergegeven, dat vind ik vervelend als je een stuk code gecomment hebt. Maar da's weer omzetten.
- Jimi Hendrix -
Cycloon

Notepad++ kan mss wel "1337" klinken om te gebruiken maar voor elke taal zijn er veel betere varianten te vinden. Zo zijn er vrij veel goede Java IDEs en ook voor PHP/HTML/CSS zijn er betere varianten. Zo denk ik maar aan Dreamweaver waar je direct een hele websitemanager ter beschikking hebt (ok niet gratis te gebruiken, maar er zijn zeker gratis varianten die hetzelfde aanbieden).

Notepad++ lijkt me enkel maar geschikt om vlug eens iets klein aan te passen in een stuk code, het lijkt me niet de bedoeling dat je er ook java wil mee gaan compileren.
Overal lees ik dat dit ding bijzonder goed is en programmmeurs prijzen het voor diens kracht
Neem dat maar met een korreltje zout, slechts een kleine minderheid zal notepad++ gebruiken. "Volbloed programmeurs" gebruiken echt geen notepad++. Notepad++ is naar mijn mening iets zoals auto rijden zonder motor.
Ger

Simpele vraag: waarom? 8-)

Ik werk graag vanaf scratch met mijn eigen code, zonder rare systemen die mijn code overhoop gooien.
- Jimi Hendrix -
Lathander

Toegegeven, om Java te maken gebruik ik Visual Studio, maar stel dat ik dat plots niet meer tot mijn beschikking heb?

Netbeans heb ik al geprobeerd en dat geeft een benauwde indruk
Cycloon

Ger schreef:Simpele vraag: waarom? 8-)

Ik werk graag vanaf scratch met mijn eigen code, zonder rare systemen die mijn code overhoop gooien.
Geen enkele IDE gooit je code overhoop. Bij elke IDE kan je gewoon starten met empty files en dan zelf verder coden.

@Evil Lathander: Je kan altijd gewoon de java compiler gebruiken via de console (run -> CMD -> javac file.java). Het kan wel zijn dat je daarvoor de laatste nieuwe JDK moet downloaden, maar anders moet je ook sowieso notepad++ downloaden op die pc.

Ik werk zelf ook met netbeans en in het begin ziet het er idd enorm druk uit. Maar netbeans is zeker de moeite waard om eens mee te spelen. Eénmaal je er mee weg bent zie je dat het enorm krachtig en behulpzaam stukje software is.
Lathander

Ik werk zelf ook met netbeans en in het begin ziet het er idd enorm druk uit. Maar netbeans is zeker de moeite waard om eens mee te spelen. Eénmaal je er mee weg bent zie je dat het enorm krachtig en behulpzaam stukje software is.

Nja, wij werken vanuit school met Visual Studio, school heeft een contract en kan dat gratis verkrijgen.

Dit jaar kregen we er Java op, volgend jaar C#
Cycloon

Evil Lathander schreef:Nja, wij werken vanuit school met Visual Studio, school heeft een contract en kan dat gratis verkrijgen.

Dit jaar kregen we er Java op, volgend jaar C#

Ik heb visual studio ook gebruikt op school maar netbeans is stukken beter. Overigens is netbeans volledig gratis te gebruiken dus niks zou je in de weg mogen staan om het te leren gebruiken 8-)
Vladimir Lenin

Ik gebruik ook al jaren Notepad++. Visual Studio Express C# werkt gewoon aan geen kanten, persoonlijk vind ik de layout van VSEC# gewoon slecht, en inderdaad, je typt al wat meer, maar met de juiste tab en accolade-plaatsing.

voorbeeltje:

Ik schrijf:

public class Wetenschapsforum {

}

VSEC# maakt daarvan

public class Wetenschapsforum

{

}

toegegeven, lijkt een klein verschil, maar ik vind het bovenste veel overzichtelijker.

Special thanks to Don HO (auteur van Notepad++)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
jhnbk

Notepad++ gebruik ik voor al mijn html,css , python, jython, javascript, ... Andere talen zoals C# en VB.NET lopen uiteraard via Visual Studio.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Vladimir Lenin

persoonlijk snap ik niet wat iedereen zo geweldig vindt aan Visual Studio, het is een vrij zwaar programma, dat af en toe de neiging heeft niet te doen wat de gebruiker wil, verder genereert het soms massas code die eigenlijk overbodig is (denk maar aan Controls en formulieren) en maakt het tientallen bestanden aan die je toch nooit gebruikt. Het enige dat ik nog nuttig vindt aan Visual Studio is de debugger modus die, dat geef ik toe, doet wat het belooft te doen.

Ik ben dan ook van plan om in mijn verdere leven nog zelf een editor te schrijven die geschreven is op basis van ervaring en die de programmeur dient te ondersteunen op zo'n manier dat het niet vervelend wordt om telkens de zogezegd goede oplossingen te annuleren of te verwijderen :P

als laatste nog een argument dat eigenlijk zinloos is maar toch door veel programmeurs wordt gebruikt om aan te geven dat iets brol is:

HET IS VAN MICROSOFT :D
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
Lathander

Vladimir Lenin schreef:persoonlijk snap ik niet wat iedereen zo geweldig vindt aan Visual Studio, het is een vrij zwaar programma, dat af en toe de neiging heeft niet te doen wat de gebruiker wil, verder genereert het soms massas code die eigenlijk overbodig is (denk maar aan Controls en formulieren) en maakt het tientallen bestanden aan die je toch nooit gebruikt. Het enige dat ik nog nuttig vindt aan Visual Studio is de debugger modus die, dat geef ik toe, doet wat het belooft te doen.

Ik ben dan ook van plan om in mijn verdere leven nog zelf een editor te schrijven die geschreven is op basis van ervaring en die de programmeur dient te ondersteunen op zo'n manier dat het niet vervelend wordt om telkens de zogezegd goede oplossingen te annuleren of te verwijderen :P

als laatste nog een argument dat eigenlijk zinloos is maar toch door veel programmeurs wordt gebruikt om aan te geven dat iets brol is:

HET IS VAN MICROSOFT :D
En wat dan nog?

C# programmeren zonder Visual Studio is niet efficiënt. Zo simpel is het.

Geen enkele bibliotheek overspant het .NET framework zo compleet als die van Visual Studio.

Het is inderdaad een zwaar programma, maar wat maakt dat uit? Ik werk op een PC met een harde schijf van 20 GB(5400 rpm), 1,60Ghz en 2MB ram. En VS2008 draait er zonder enige moeite op...

Persoonlijk vind ik perfect mijn weg in de verschillende opties en de debugger werkt schitterend.

Terug naar “Informatica en programmeren”