Deze topic hoort onder filosofie thuis, als ik de regels van dit forum in acht neem,maar ik wil als eerste wel reageren en laat het aan de regelaars over om een verplaatsing-verschuiving uit te voeren!
We kunnen niet in oneindigheid denken.
Waarom niet?Wij kunnen als `intell.wezens` denken over situaties in oneindigheid,we leven in een oneindig heelal,kunnen met hulpapparatuur al een aardig eindje weg observeren in dat heelal en zullen nog wel verder vorderen.
Het idee van begrenzing van het heelal is een contradictie met oneindigheid , er is m.i. geen begrenzing aan te geven.Doe je dat wel dan geef je een andere verklaring voor het begrip oneindig heelal.
Deze stelling heb ik niet bedacht, maar wel doordacht. Als ik aan het heelal denk met de vraag: eindigt deze of is het heelal oneindig, dan moet het voor mijn verstand oneindig zijn. Want wat zit er anders achter het einde? Hetzelfde geldt voor de vraag: wat is niets? Want ook niets is oneindig. De vraag: bestaat God?
God is een benaming voor iets dat wij veronderstellen als schepper van het heelal,is hier niet een continue proces aan de gang van implosie /met `zwarte gaten` en explosie door uiteen`vliegen`van materie in variabele vormen van stelsels,clusters,etc
Maar ook God is oneindig.
Deze zin is een tegenstelling van de directe vraag hiervoor.
Altijd geweest en alom aanwezig.
En ook deze zin.
De mogelijkheden die wij mensen hebben met ons verstand zijn dus begrensd.
Materieel zijn wij als wezens beperkt,maar we hebben onze hersenen met een fantaserend vermogen,waaruit we tot heden al het ons materiele deel hebben ontwikkeld /gecreeerd.
Dat wil volgens mij zeggen dat we, door deze begrenzing, bepaalde vraagstukken niet kunnen oplossen. De absolute grens van de mogelijkheden van de mens met zijn verstand geeft dan ook de grens aan tussen weten(schap) en geloven.
Is dat alleen mijn logica?
Er zullen variabele redeneringen aanwezig zijn in de breinen van de topicbeantwoorders.