Maar vandaag zag ik er in de streek tussen Doel en Kieldrecht een viertal vreemde die me nooit eerder waren opgevallen, en waarvan ik ook geen spoor op internet vind, zoals bijvoorbeeld deze aan de Petrusstraat te Prosperpolder resp. aan de Kapelleberg in Nieuw-Namen/Kieldrecht:
.............................. [attachment=2308:Gs_Kapel...uw_Namen.gif]
Het gaat uiteraard om die wat merkwaardig gevormde betonnen paaltjes. Opmerkingen erbij:
- Het ziet er niet uit of ze eeuwigheidswaarde hebben.
- Het is maar gewoon beton, waarschijnlijk wel gewapend, maar niks bijzonders. Een jaar of veertig geleden zou je zoiets misschien bij de Gamma (bestond overigens nog niet toen) verwachten als waslijnpaal voor in je tuin.
- Markeringen zijn er niet op te vinden.
- Andere aangetroffen exemplaren elders in de polder stonden soms uiterst scheef, dus heel diep zullen ze ook niet staan.
- Ze staan er duidelijk niet om tussenhoekjes in de grens aan te duiden: tussen Doel en Kieldrecht loopt de grens over ruim 8 km káársrecht, mogelijk het langste stuk rechte grens van Nederland.
- Soms stonden ze niet eens zo ver van op de topografische kaart genoteerde grensstenen, (bij de eerste zie je zelfs enkele meters verderop de officiële grenssteen) maar áltijd netjes op de grens volgens kaart en volgens de veldsituatie. En dat kan géén toeval zijn.
- Het moet haast wel Belgisch zijn, daar is zo'n periode geweest dat ze nagenoeg álles van beton maakten, tot de lantaarnpalen toe.