Goedendag,
Ik hoop dat er iemand hier is die me met het volgende probleem kan helpen.
Sinds eind oktober vorig jaar werk ik bij mij huidige werkgever. Vanaf dag 1 heb ik mijn 32 uur per week gemaakt in 4 dagen per week. Dit is ook duidelijk afgesproken tijdens mijn sollicitatie gesprekken en NOOIT onderwerp van discussie geweest. Echter begin juni ben ik met behoorlijk rugklachten (bekkeninstabiliteit) thuis komen te zitten.
Dit is een langdurig probleem wat met rust en therapie inmiddels al een stuk beter is. Echt nog niet goed genoeg voor werkdagen van 8 uur, zeker niet als je rekening houdt met mijn reistijd van 2 uur per dag. Dus werk ik op het moment 1 dag per week thuis, ik ga nog twee dagen (mijn thuis werkdag en mijn vrije dag) per week naar mijn therapeute. En drie werk ik er op locatie. De vijfde werk ik niet, was ik immers altijd al vrij.
Sinds mijn ziekte is de verhouding met mijn direct leidinggevende (directie lid) ernstig onder druk komen te staan. Het begon met rare kleine dingetjes, zo verdween er ineens mail waar ik actie op had moeten ondernemen. Ja ze kan in mijn mailbox, ze is immers mijn vervangster. Maar het feit dat ik geen actie ondernomen heb wordt mijn aangerekend. En bewijs dan maar eens dat niet jij maar iemand anders die mail las en in het foute mapje opsloeg. Vervolgens werd ik op dag twee van mijn reintergratie traject, of liever op de dag dat ik weer op locatie ging werken, met een actie lijst van 40 punten geconfronteerd. Actie punten die allemaal prioriteit 1 hebben uiteraard. En dus gisteren af moesten.
Wekelijks spendeer ik een werkdag (4,5 uur op het moment) aan doelloos overleg over die lijst. Een dag die ik dus niet kan gebruiken om aan mijn actie punten te werken. Daarnaast ben ik 1 dag in de week bezig met terugkerende taken die zeker niet kunnen blijven liggen. Sinds die tijd krijg ik ook dagelijks te horen dat mijn leidinggevende haar taken niet kan doen omdat ze mijn werk er bij heeft gekregen. Nu begrijp ik dat ze niet aan haar eigen werk toe komt, maar dat heeft niets met mijn werk of ziekte te maken. Ik doe nog steeds al mijn taken zelf. Op een (schriftelijk) verzoek om mij een overzicht te geven van de taken die ze van me overgenomen heeft, heb ik nog steeds geen reactie gehad. Alleen een mondelinge, dat we dat nog wel eens zullen bespreken.
Vorige week moest ik haar de laatste versie van mijn reintergratie plan sturen. Wat ik ook gedaan heb. Daarop kreeg ik de reactie dat er in mijn contract alleen 32 uur staat en niets over het aantal dagen per week. Ze wil nu dus ook dat ik die uren over 5 dagen ga maken (ze heeft ook nog, niet al te slim, mij niet uit de cc naar pz te halen, ik heb dus zelf kunnen lezen hoe ze over alles denkt....... Geen fraaie bewoordingen kan ik je vertellen). Los van het feit dat ik dat i.v.m. therapie nog niet eens kan. Als ik er nu bijvertel dat stress mijn klachten verergeren kun jullie je er misschien een voorstelling van maken wat dit alles met mijn reintergratie proces doet.
Maar goed, dit lange verhaal leidt tot de vraag, mag dat zomaar? Kan ze me dwingen vijf dagen te werken, waar we in alle gesprekken voorafgaande aan mijn indiensttreding ook altijd gesproken hebben over vier. En ik dit ook altijd gedaan heb? Is er niets wat ik hier tegen kan doen?
Alle input is welkom, morgen moet ik weer naar kantoor en op het moment zit ik hier enorm gespannen, krom van de pijn in mijn rug en weet ik hoe nu weer te reageren. Alvast bedankt!
M.R.