Wouter_Masselink schreef:noortje schreef:Vrijheidsberoving is een van ergere dingen die je een mens kan aandoen. Ik kan best geloven dat sommigen slechter uit de gevangenis komen dan dat ze erin gingen.
Als mensen totaal vervreemden van de wereld, hoe gaan ze dan terug in de maatschappij kunnen opgenomen worden. hoe zou jij je voelen als je denkt dat de maatschappij jou heeft uitgestoten. Ik zou me superslecht voelen en het zou me niet veel mer kunnen schelen, dus pleeg je opnieuw misdaden en voila daar heb je de cirkel.
Mocht het financieel en infrastructureel kunnen pleit ik voor geen gevangenis, maar alternatieve straffen: werken, opname in psychiatrisch centrum, psychologische bijstand, besef van (erge) daden,...
Er is trouwens een jeugdboek met een zeer mooie oplossing (maar denk ik ni echt haalbaar in deze maatschappij): je hebt verschillende stempels. een kleur duidt een bepaalde groep misdaden aan. Naargelang kleur en dus ernst misdaad vervaagt de stempel binnen x tijd. Zo weet iedereen wat je gedaan hebt, maar heb je je vrijheid nog.
OK, het klinkt spijtig ge,oeg te mooi om waar te zijn.
iedereen krijgt verschillende stempels???
dat lijkt me geen goed idee. het doet me meteen denken aan Adof H. en zijn jodensterren. Als je deze stempels toch doorvoert, dan wordt je nog altijd met de nek aangekeken, ookal is die stempel weggegaan.
je hebt het idee erachter niet echt begrepen.
allereerst krijgt niet iedereen een stempel en heeft de stempel niets te maken met je geloof, geaardheid of wat dan ook.
Als iemand bv een diefstal gepleegd heeft, dan krijgt hij een blauwe stempel die pakweg 1 jaar blijft. Na een jaar is hij weg en heb je je straf uitgedaan. in dat jaar wist iedereen wat je gedaan had en dat op zich is toch beschamend, waardoor je gaat nadenken over je daden. na een jaar is hij weg en ben je terug gewoon de persoon die je was voor de diefstal.
we leven inderdaad nu in een maatschappij waar vergeven niet mer aan de orde is en eens iets gedaan altijd iets gedaan. Daarmee dat ik ook zei dat het niet haalbaar is in deze maatschappij.
je vergelijking met adolf hitler slaagt echt nergens op! De vergelijking klopt langs geen kanten!!!!!
en een gevangenis een kuuroord? Denk toch dat je verkeerde beelden over een gevangenis in je hoofd hebt. Het is niet omdat die mensen een Tv hebben dat ze het beter hebebn dan jij en ik